Læringsmål |
Fagets overordnede mål er at give de studerende
indsigt i centrale risiko-aspekter i forhold til både den
finansielle og den forretningsmæssige styring af virksomheden.
- Dybtgående behandling af risikoaspekter i forhold til
virksomhedens cash-flow, investerings – og
finansieringsbeslutninger, kapitalomkostning og kapitalstruktur –
det hele samlet i et internationalt perspektiv.
|
Prøve/delprøver |
Risk and
Financial planning:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Udlevering af opgave |
Opgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når
prøven starter |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer, -
Ordinær prøve:
Aflevering af synopsis start juni med individuel mundtlig prøve.
Syge- omprøve: Aflevering af ny individuel synopsis i august.
De præcise eksamensdatoer for mundtlig prøve oplyses på MY.CBS.DK
og Digital Eksamen |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Aflevering af ny individuel synopsis
med mundtlig prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Synopsen kan udarbejdes individuelt eller i grupper.
En synopsis indebærer, at de studerende skriftligt præsenterer og
forholder sig til en udvalgt del af pensum, og at
det skriftlige arbejde danner udgangspunkt for en mundtlig
eksamination.
Derved giver det forudgående arbejde med synopsen de studerende
mulighed for at udvælge teoretiske temaer og diskussionspunkter,
som de finder specielt relevante at behandle til eksamen.
Synopsiseksamen er en udprøvning i forståelse af et pensum, og det
er således forståelse af fagets pensum, der er styrende for både
det skriftlige arbejde og den mundtlige eksamen. Det skriftlige
arbejde med synopsen indebærer en selvstændig bearbejdning af og
mulighed for refleksion over fagets teorier, som den mundtlige
eksamen uden skriftligt oplæg ikke omfatter.
Niveauet ved den mundtlige eksamen er afhængig af synopsens faglige
niveau. En god synopsis er karakteriseret ved at:
- Inddrage flere teorier eller perspektiver
- Diskutere og vurdere teorier – ikke blot præsentere stoffet
- Demonstrere en generel forståelse for fagets paradigmer
- Sætte eksaminator i stand til at stille meningsfulde spørgsmål -
fx ved at der i synopsen peges på problemstillinger og stilles
spørgsmål til pensum.
Udgangspunktet for eksaminationen er synopsen og de temaer, der
er
behandlet i denne.
Til eksamen kan diskussionen forblive inden for disse temaer, eller
spørgsmålene kan bredes ud til de øvrige dele af pensum.
En synopsiseksamen er formelt set en mundtlig udprøvning i hele
pensum
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget er i princippet inddelt i 4 hovedområder:
- Det første område der behandles, er virksomhedens cash-flow,
herunder cash-flow-genereringens betydning for den vækst
virksomheden evner at opretholde. Likviditetsrisikoen, herunder
working capital er i den sammenhæng et centralt fokusområde.
- Det andet område der behandles er kriterierne omkring
investeringsbeslutninger, og i sammenhæng hermed den finansiering
investeringerne afstedkommer. Hvorledes finansierer virksomheden
sine investeringer optimalt, hvilke risikoaspekter skal iagttages
og hvilken indvirkning har det på virksomhedens kapitalstruktur.
- Det tredje område der behandles er virksomhedens
kapitalomkostning: cost of capital eller WACC`en. Virksomhedens
optimale kapitalstruktur behandles, og i den sammenhæng diskuteres
betydningen af finansiel distress, skat mv..
- I det fjerde og sidste område behandles virksomhedens
finansielle beslutninger i et internationalt perspektiv.
Risikoaspekter i forhold til bevægelser i valutakurser og
rentesatser behandles, og i sammenhæng hermed anvendelse af
finansielle derivater.
Færdigheder:
De studerende vil opnå færdigheder i forhold til både mundtlig
og skriftlig forklaring og argumentation af centrale finansielle
aspekter til overordnet styring af virksomheder.
Kompentencer:
De studerende vil få kompetencer til forståelse af overordnede
finansielle og strategiske aspekter, som grundlag for hvilke
elementer, der har indvirkning på den værdiskabelse der finder sted
i virksomheden.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fremmødeundervisning med dele af online
elementer.
Undervisningen foregår på hold, der inddeles i et antal grupper.
Der veksles mellem forelæsninger, gruppearbejder, klassedialog,
studenterpræsentationer, små øvelser og løbende diskussioner.
Undervejs behandles der i grupper ca. 2-4 skriftlige opgaver på 3-4
sider som dækker hovedområderne i pensum.
Hver gruppe afleverer en-to skriftlige besvarelser og skal præstere
en-to opponeringer.
Undervisere og øvrige grupper fungerer undervejs som opponenter.
Undervisningsperiode: midt april – juni,
Undervisningsdag: tirsdag og torsdag kl. 17:10-19:45 (der kan ske
enkelte ændringer.)
I alt 30 lektioner af 45 minutters varighed. |
Feedback i undervisningen |
Der gives feedback løbende i undervisningen
herunder feedback på præsentationer fra underviser og de øvrige
deltagere.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
100 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Den endelige litteratur offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS
Canvas i februar.
|