Læringsmål |
Den studerende skal efter deltagelse i faget
kunne:
- Redegøre for de forskellige regelsæt, der regulerer
regnskabsaflæggelsen i love og standarder, og hvordan det
implementeres i udarbejdelsen af årsrapporter.
- Forklare formålet med og indholdet af årsrapporten og dens
elementer
- Redegøre for indholdet af de grundlæggende begreber, principper
og metoder i forhold til årsrapporten, herunder indregning og
måling, klassifikation og præsentation af væsentlige
regnskabsposter
- Analysere konkrete regnskabsmæssige problemstillinger, og
konkludere på denne analyse
- Redegøre for og forstå indholdet i fundamentalanalysen
- Reformulere rapporterede finansielle opgørelser til
analysebrug
- Udarbejde og fortolke regnskabsanalyse
|
Prøve/delprøver |
Eksternt
Regnskab:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter, -
Ordinær prøve: Oktober uge 43
Syge- omprøve: Januar
De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK og Digital
Eksamen |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest
hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil
meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med
deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Den skriftlige eksamen:
Tager udgangspunkt i en opstillet problemstilling.
Vær opmærksom på, at E-bøger og tablets ikke må medbringes til
eksamen.
Ved mundtlig prøve gælder følgende:
En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb,
hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er
initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil
derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en
disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af
en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og
censor. I den sidste del af eksaminationen bør eksaminator have
mulighed for mere aktivt at kunne styre udprøvningen.
Eksamensspørgsmålene tager udgangspunkt i fagets målbeskrivelser
samt den obligatoriske litteratur.
Spørgsmålene vil have en stikordsagtig karakter og tager
udgangspunkt i de teoriområder, der er indeholdt i
faget.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den skriftlige eksamen:
Tager udgangspunkt i en opstillet problemstilling.
Vær opmærksom på, at E-bøger og tablets ikke må
medbringes til eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold:
Faget beskæftiger sig med følgende 5 problemkredse:
- Eksternt regnskab (Finansiel rapportering) som
samfundsaktivitet og videnskabelig disciplin samt samfundets
regulering af regnskabspraksis via lovgivning,
privatsektorregulering og markedsløsning i modificeret form.
- De fundamentale regnskabsteorier(paradigmer),
præstationsorienteret regnskabsteori og formueorienteret
regnskabsteori.
- National og international regnskabsregulering (love,
standarder) mht. det tekniske regelsæt, som gælder for definition,
indregning, måling og præsentation af aktiver, forpligtelser,
egenkapital, indtægter og omkostninger samt pengestrømme i
årsregnskab og pengestrømsopgørelse.
- Krav til rapportering om viden, miljø og samfundsansvar i
ledelsesberetning og supplerende beretning.
- Regnskabsanalysen gennemgår reformulering af de finansielle
opgørelser til analysebrug samt modeller til analyse af
rentabilitet og vækst.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fremmødeundervisning eller undervisning online.
Undervisningen foregår på hold af ca. 50 studerende
Undervisningen omfatter dialogforelæsninger med tilhørende opgaver,
som knytter sammenhængen mellem teori og praksis.
I tillæg hertil vil der være undervisningsvideoer, der dækker
centrale dele af pensum samt quizzer (selvtræning) omhandlende
spørgsmål til hvert kapitel.
Undervisningsforløb uge 33 - 43:
Muligheder for undervisningsforløb (med forbehold for ændringer i
tidspunkt):
Mulighed 1: Tirsdag og/eller torsdag, uge 33 - 43, kl. 17.10 -
20.40 (på campus)
Mulighed 2: Fredag: Uge 33 - 42, kl. 9.00 - 14.15 (på campus)
Mulighed 3: Lørdag: Uge 33 -42, kl. 9.00 - 14.15 (på campus)
Mulighed 4: Online tirsdag og/eller torsdag, uge 33 - 43,
kl. 17.10 - 19.45
Det er kun undervisningen, der er online - eksamen vil være fysisk
på CBS.
Vær opmærksom på, at undervisningen ikke bliver optaget. |
Feedback i undervisningen |
I opgaver, der oploades til underviser, gives der
skriftlig feedback samt generel feedback, ved at underviser på den
efterfølgende undervisningsdag gennemgår løsningen med mulighed for
at diskutere beregningsmetoder og afklare tvilvssprøgsmål.
I opgaver, der forberedes hjemme, gives feedback ved at underviser
på den efterfølgende undervisningsdag gennemgår løsningen med
mulighed for at diskutere beregningsmetoder og afklare
tvilvssprøgsmål.
De studerende har under kurset adgang til en række multiple
choice-quizzer, der giver feedback på
svarmulighedsniveau. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
55 timer |
Forberedelse undervisning |
176 timer |
Forberedelse eksamen |
40 timer |
Eksamen |
4 timer |
|
Yderligere oplysninger |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen offentliggøres på MY CBS og CBS
Canvas juli/august
Vær opmærksom på, at E-bøger og tablets ikke må
medbringes til eksamen.
|