2023/2024 DIP-DSAMO1007U Praktisk seminar
| English Title | |
| Practical Seminar | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et quarter | 
| Starttidspunkt | Efterår, Forår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | Studienævnet for HD (2. del) | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Administrativ kontakt: hdsm@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Undervisningsformer | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 22-11-2023 | |
| Relevante links | 
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
| • Have viden om og indsigt i den
problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og
processer • Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis • Demonstrere evne til at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling • Identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger/muligheder i en given situation og på et givet marked • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse • Demonstrere evne til at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om betydende forhold • Vise evne til problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem i en form, der kan styre efterfølgende analyser 
 | ||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
| 
          Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1 
          Mundtlige fremlæggelser
mv.
           Aktiv deltagelse i det indledende feedback forløb i peergrade i form af aflevering af/feedback på to udkast til den endelige seminarrapport. En ud af de to afleveringer/feedback skal godkendes af underviseren for at kunne deltage i den ordinære prøve. Hvis en studerende pga. dokumenteret sygdom ikke har deltaget i det indledende feedback-forløb, skal stilles en erstatningsaktivitet forud for syge/omprøven. Erstatningsaktiviteten er aflevering af 20 siders udkast på en given dato forud for syge/omprøven, som underviser godkender. | ||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
| Formålet med denne seminarrække er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at identificere og diagnosticere et afgrænset problem. I det praktiske seminar integreres viden og færdigheder fra de
øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske
seminar (proseminar) fokuseres på den problemafklarende dels
centrale områder, metoder, teorier og processer og er derfor en
væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet.
 Det praktiske seminar består af fem adskilte dele: 
 (1): Aktiv deltagelse i indledende feedback forløb online (eg.: Peergrade). Deltagelse er obligatorisk men ikke en del af den samlede bedømmelse. 
           
           
          (4): Et hovedopponentoplæg
 (5): Aktiv deltagelse i seminarrækken i øvrigt. Det forventes tillige, at den studerende aktivt deltager i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkommer med såvel selvstændig uddybet punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser med den videre proces med afgangsprojektet. | ||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen i efteråret: Fremmødeundervisning med online elementer. Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 4-5 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. Undervisning i forråret. Onlineundervisning. Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 4-5 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. | ||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
| Individuel feedback gives både peer-to-peer og i forbindelse med seminarforløbet. | ||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
| Som ved afgangsprojektet er det seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (SM)-uddannelsens tidligere fagmoduler. Der meddeles separat pensumliste til det praktiske seminar. | ||||||||||||||||||||||||||
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink