2023/2024 DIP-DSAMO1007U Praktisk seminar
English Title | |
Practical Seminar |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: hdsm@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
• Have viden om og indsigt i den
problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og
processer
• Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis • Demonstrere evne til at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling • Identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger/muligheder i en given situation og på et givet marked • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse • Demonstrere evne til at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om betydende forhold • Vise evne til problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem i en form, der kan styre efterfølgende analyser
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Aktiv deltagelse i det indledende feedback forløb i peergrade i form af aflevering af/feedback på to udkast til den endelige seminarrapport. En ud af de to afleveringer/feedback skal godkendes af underviseren for at kunne deltage i den ordinære prøve. Hvis en studerende pga. dokumenteret sygdom ikke har deltaget i det indledende feedback-forløb, skal stilles en erstatningsaktivitet forud for syge/omprøven. Erstatningsaktiviteten er aflevering af 20 siders udkast på en given dato forud for syge/omprøven, som underviser godkender. |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med denne seminarrække er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at identificere og diagnosticere et afgrænset problem. I det praktiske seminar integreres viden og færdigheder fra de
øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske
seminar (proseminar) fokuseres på den problemafklarende dels
centrale områder, metoder, teorier og processer og er derfor en
væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet.
Det praktiske seminar består af fem adskilte dele:
(1): Aktiv deltagelse i indledende feedback forløb online (eg.: Peergrade). Deltagelse er obligatorisk men ikke en del af den samlede bedømmelse.
(4): Et hovedopponentoplæg
(5): Aktiv deltagelse i seminarrækken i øvrigt. Det forventes tillige, at den studerende aktivt deltager i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkommer med såvel selvstændig uddybet punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser med den videre proces med afgangsprojektet. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen i efteråret:
Fremmødeundervisning med online elementer. Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 4-5 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. Undervisning i forråret. Onlineundervisning. Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 4-5 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Individuel feedback gives både peer-to-peer og i forbindelse med seminarforløbet. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Som ved afgangsprojektet er det seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (SM)-uddannelsens tidligere fagmoduler. Der meddeles separat pensumliste til det praktiske seminar. |