2023/2024 KAN-CCMAO1024U Skatteret 2
English Title | |
Tax Law 2 |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne anvende den juridiske
metode i relation til de skatteretlige regler på en konkret, ukendt
og kompliceret problemstilling.
Indenfor fagets emneområde skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Skatteret 2 omhandler primært de særlige regler
som gælder for erhvervs- og selskabsbeskatning samt i
internationale forhold.
Skatteret 2 er en overbygning på faget Skatteret 1 og forudsætter indsigt svarende til deltagelse i faget Skatteret 1. |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Gruppeopgave med 3-5 studerende, hvor mindst 1 ud af 2 opgaver skal bedømmes godkendt. Opgaverne skal have et maksimalt omfang på 5 sider. Der vil blive afsat tid ifm. øvelsesundervisningen til at arbejde med godkendelsesopgaverne. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Fagets formål er at give de studerende et indgående kendskab til de særlige problemstillinger, der opstår i relation til beskatning. Dette fag bygger oven på faget Skatteret 1, hvor alle de grundlæggende principper for beskatningen blev behandlet. Fokus på Skatteret 2 vil således være på de særlige regler for erhvervsdrivende, selskaber og koncerner. Derudover fokuseres der på internationale skatteforhold, og der gives en grundig introduktion til momsretten.
Udover at opøve de studerendes analytiske kendskab til gældende ret, er det også et væsentlig formål med faget at skabe forståelse for skatterettens dynamiske karakter og for skatterettens vigtige rolle i løsningen af store samfundsmæssige udfordringer. De studerende skal således blive i stand til at kritisk at forstå og håndtere de mange forandringer som skattereglerne konstant undergår, og de etiske dilemmaer som skatteretten også frembyder. Med andre ord vil faget også udvikle de studerendes forståelse for (skatte-)politiske emner samt for spørgsmål vedrørende corporate social responsibility (ansvarlighed).
Indhold I relation til erhvervsdrivende behandles den såkaldte virksomhedsordning samt de principper, som gælder for beskatning af deltagere i personselskaber. En stor del af faget omhandler selskabsbeskatningen, herunder de særlige skattemæssige forhold for selskabets ejere. I den forbindelse behandles også de særregler, som gælder for selskaber, der indgår i en koncern. Internationale skatteretlige forhold af betydning for selskaber og erhvervsdrivende inddrages, og faget indeholder et tema om skatteplanlægning, omgåelse og ansvarlig skat i en international kontekst. Faget afsluttes med en udvidet introduktion til den moms- og afgiftsretlige regulering (indirekte skatter). |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger (bl.a. baseret på Slido-interaktion), øvelser, godkendelsesopgaver, online-quizzer og undervisningsvideoer. Derudover kan yderligere "blended learning-elementer" indgå i undervisningen. Undervisningen vil være tilrettelagt efter de retningslinjer, som CMA-studienævnet er blevet enige om for studiets obligatoriske fag. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på indleverede godkendelsesopgaver.
Skriftlig automatiseret feedback på multiple choice-spørgsmål. Feedback på løsningen af øvelsesopgaver i forbindelse med øvelsesgangene. Feedback (bl.a. via Slido) i forbindelse med fysiske forelæsninger. Derudover gives der mundtlig feedback fra underviseren i relation til de cases og spot-opgaver, som de studerende skal diskutere i undervisningen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Nyeste udgaver af:
Jane Bolander m.fl., Lærebog om Indkomstskat, DJØFs Forlag.
Peter Koerver Schmidt m.fl., International skatteret - i et dansk perspektiv, Hans Reitzels Forlag.
Miranda Stewart, Tax and Government in the 21st Century, Cambridge University Press. |