2023/2024 KAN-CCMAO1026U Regnskab 2
English Title | |
Financial Statement Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 31-01-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Der forudsættes indsigt svarende til deltagelse i faget Regnskab 1. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Gruppeopgave med 3-5 studerende, hvor mindst 1 ud af 2 opgaver skal bedømmes godkendt. Opgaverne skal have et maksimalt omfang på 10 sider. Der vil blive afsat tid ifm. øvelsesundervisningen til at arbejde med godkendelsesopgaverne. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets primære indhold vil være regnskabsanalyse og værdiansættelse.
Regnskabsproducenter og revisorer bliver kontinuert præsenteret for opgaver, hvori der indgår regnskabsanalyse og værdiansættelse. Fra kurset vil den studerende få viden om de grundlæggende elementer i omarbejdelse af resultatopgørelse og balance til analyseformål samt udarbejdelse af en række nøgletal til forskellige beslutningsformål. Den studerende vil tage analysen et skridt videre og vinde indsigt i brugen af grundlæggende værdiansættelsesmodeller primært for selskabets egenkapital, der kan applikeres i en række konkrete opgaver. Eksempler på disse opgaver kan være, men er ikke begrænset til:
Formålet med Regnskabsanalyse er at sætte de studerende i stand til at gennemføre regnskabsanalyser og værdiansættelser. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger kombineret med øvelser.
Herudover blended learning i form af 2 quizzes og 'peer-grade review' på mindre opgaver. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Ved diskussion af case-problemstillinger i holdundervisningen, gives der her underviserfeedback på diskussionen. Derudover gives der feedback til de studerende i form af 'peer-grade review' på mindre opgaver. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|