2023/2024 KAN-CCMAV1011U Momsret
| English Title | |
| VAT-Law | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS | 
| Type | Valgfag | 
| Niveau | Kandidat | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for cand.merc.aud. 
         | 
    
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 15-02-2023 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| Fagets udvikling af personlige kompetencer:
 Faget har til formål dels at bibringe de studerende evnen til at fortolke retsregler og dels koble regler og faktum. Udover at træne evnen til at skabe overblik i forhold til regler og faktum tilstræbes det endvidere, at de studerende selvstændigt, via ændringer i det underliggende faktum, kan identificere nuancer i den retlige bedømmelse og herigennem påtage sin en egentlig rådgivningsrolle. Målbeskrivelse: Faget har til formål at sætte de studerende i stand til på et højt niveau at identificere, analysere, redegøre for samt løse centrale skatteretlige problemer inden for moms og lønsumsafgift. De studerende skal herunder forstå sammenhængen mellem EU-retten og intern dansk ret inden for moms og lønsumsafgift. De studerende skal herunder: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| De studerende forventes at have fulgt enten det obligatoriske fag ”skatteret” på cand.merc.aud.-studiet eller faget ”skatteret” på HA(jur)-studiet i kombination med erhvervelse af den erhvervsøkonomiske bachelor-grad. | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
| 
         Faget giver et overblik over reglerne om momsretten, herunder 
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Der anvendes så vidt muligt dialogbaserede forelæsninger, hvor de studerende selvstændigt forventes at have reflektere over fagets pensum m.v. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Der søges løbende dialog og flervejs-kommunikation med en høj grad af de studerende i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
| 
         Oplyses ved semesterstart - men oftest i høj grad baseret på case law.  | 
    ||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
15-02-2023