2023/2024 KAN-CCMAV2301U Corporate Governance
English Title | |
Corporate Governance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-12-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have deltaget i undervisningen skal den
studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Ingen | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Under overskrifter om ansvarlighed og bæredygtighed foregår der i disse år en lang række vigtige diskussioner blandt erhvervsfolk, akademikere, politikere og observatører om virksomheders rolle i samfundet. Retningen i disse diskussioner er klar. En virksomhed er ikke længere blot et sted, hvor kapital bliver investeret i et produktionsapparat, der leverer varer og tjenesteydelser, hvor kapital investeres med henblik på et afkast, hvor ansatte tjener en løn, eller hvor staten opkræver skatter. En virksomhed kan være et instrument til andre og større forandringer i et samfund.
Disse og mange andre relaterede spørgsmål kommer vi til at arbejde med i dette fag. Der er stor variation i virksomhedsejeres præferencer, blandt andet som følge af forskelle i ejerformer og -strukturer, og forskningen viser, at det har stor betydning for, hvordan en virksomhed bliver styret, ledet og organiseret. Et centralt element i faget er gennem opgaver og diskussioner at opøve de studerendes evner til at vurdere og forholde sig til nogle af de forskellige interesser og hensyn, der er, for derigennem at hjælpe dem til en bedre forståelse af potentielle implikationer for virksomheder af forskellige governance strukturer.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget bruger blended learning, der er en blanding af online materiale og forelæsninger med diskussioner på holdet og gruppearbejde. Blended learning skaber et stærkt læringsmiljø for de studerende. Onlinematerialer inkluderer live online-sessioner og videopræsentationer af centrale koncepter og modeller. Sessionerne i klasserummet fokuserer primært på diskussion og anvendelse af de centrale teoretiske modeller og begreber blandt andet igennem cases. De studerende skal være indstillet på selvstændigt at følge undervisningen i det tempo, der forudsættes i lektionsplanen. Lektioner på engelsk vil kunne forekomme. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Det primære formål med at bygge faget op omkring blended learning præcis er netop at skabe mere rum til feedback. Derfor vil der være mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen. Feedback tager udgangspunkt i dialog og diskussion. Der er også et feedback element i den sidste undervisningsgang, hvor der bliver gennemgået en prøveeksamen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Thomsen, S. & M. Conyon (2019). Corporate Governance and Board Decisions. København: Djøf Forlag. Forskningsartikler: TBA |