2023/2024 KAN-CCMVV1147U Corporate Governance
English Title | |
Corporate Governance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. og GMA (CM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 03-07-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen sigter på at give de studerende en
solid insigt i corporate governance, der analyserer hvorledes
interessekonflikterne mellem ledelsen i børsnoterede selskaber,
aktionærerne og andre interessenter, inklusive
bæredygtighedsaspekter, kan mindskes. Analysen tager udgangspunkt i
erhvervsøkonomisk teori og empiri, men indeholder ligeledes
elementer fra børs- og selskabsretten. Formålet med faget er at
udstyre de studerende med nogle værktøjer, som gør dem i stand til
at vurdere et selskabs corporate governance struktur samt forholde
sig kritisk til debatten om corporate governance.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Faget bygger videre på de studerendes viden fra
HA, primært finansiering.
Faget er lukket for studerende fra AEF- og FSM-linjen samt for cand.merc. int. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Der indledes med en indføring i principal-agent teorien herunder
begreberne moral hazard og adverse selection, som er de negative
effekter som følge af asymmetrisk information mellem principalen
(ejeren) og agenten (direktøren).
Dernæst behandles principperne for incitamentsaflønning samt
spørgsmålet om efficient risikodeling mellem parterne. Koncentreret
ejerskab analyseres, herunder de institutionelle investorers rolle
som aktive ejere samt fondsejerskab. Optimal sammensætning af
bestyrelsen diskuteres indgående med udgangspunkt i danske og
internationale studier.
Den juridiske beskyttelse af aktionærerne analyseres i et
retsøkonomisk perspektiv, herunder spørgsmålet om ledelsens
loyalitetsforpligtelse. Endeligt analyseres markedet for
ledelsesfjendtlige virksomhedsovertagelser (takeovers), herunder
anvendelsen af forskellige overtagelsesværn. Faget tager
udgangspunkt i danske institutionelle forhold, men der drages
paralleller til udlandet.
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Den studerendes analytiske kompetencer trænes, således at man bliver i stand til at vurdere fordele og ulemper ved forskellige governancemekanismer. Samtidig giver faget den studerende en forståelse for, hvorledes flere fagområder såsom jura, finansiering og erhvervsøkonomi kan integreres. Anvendelsen af diskussionsoplæg giver den studerende mulighed for at erhverve indsigt via en erhvervsøkonomisk forståelse. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger med interaktion, for eksempel quizzer, cases m.m. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives på flere måder i faget.
Ved starten af hver undervisningsgang, får de studerende adgang til at spørge ind til problemstillinger, i forhold til hvad der blev gennemgået på forrige forelæsning. Desuden opfordres de studerende til at stille spørgsmål fra start af undervisningen i forhold det pensum som skal gennemgås. Feedback gives også kontinuerligt under selve undervisningen bl.a. feedback på forskellige minicases som indgår i undervisningen. Desuden opfordres de studerende til at komme med input til undervisningen ved at skrive til underviseren, så evt. temaer og spørgsmål kan drøftes efterfølgende i plenum. Samtidig gives der feedback i Office Hours. Efter forudgående henvendelse fra den studerendes side, får hver studerende tildelt en tid af underviseren. Det er op til den studerende selv at møde op og benytte sig af muligheden for fysisk feedback angående undervisningen. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Uddrag fra forskellige cases, artikler og rapporter. |