2023/2024 KAN-CCMVV1735U Lederskabet under Forandring og dets Indvirkning på Organisatorisk Adfærd
English Title | |
Changes in Leadership and Its Impact on Organisational Behaviour |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 70 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. og GMA (CM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Målet er, at de studerende efter at have deltaget
i faget "Lederskabet under Forandring og dets Indvirkning på
Organisatorisk Adfærd" kan
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Til kurset knytter sig to obligatoriske aktiviteter, som består af to kortere skriveøvelser, der knytter sig til at observere og analysere ledelse i praksis. Der vil ikke blive givet flere forsøg før den ordinære eksamen til at bestå det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den studerende ikke har bestået det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter eller har været syg, vil den studerende ikke have mulighed for at gå til den ordinære eksamen. Inden re-eksamen vil den studerende blive stillet en 10 siders hjemmeopgave, som vil dække det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter og ved bestået, vil indstille den studerende til re-eksamen. Vær opmærksom på, at studerende skal have ydet en indsats i tildelte opgaver gennem hele forløbet. Studerende, der ikke deltager i opgaver (udeblevet/U), er ikke berettiget til den ekstra opgave og bliver nødt til det vente til næste ordinære eksamen for at gennemføre faget. |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at undersøge hvordan lederskabet i dag er under forandring som følge af interne organisatoriske omstillingsprocesser og eksterne samfundsudviklinger. Disse samfundsudviklinger indebærer blandt andet teknologiske udviklinger, globalisering, et arbejdsmarked der bliver ældre og ældre, og krav om diversitet og bæredygtighed i virksomheders og andre organisationers daglige ledelse. Disse samfundsudviklinger er kendetegnet ved en høj grad af kompleksitet, der sætter en række konkrete udfordringer og problemstillinger som lederskabet skal adressere og tilpasse sig. Selve lederskabet er derfor udsat for forandring både i rollens udformning og den måde hvorpå den udleves og påvirker organisationen gennem ændret interageren og råderum. Der sættes i faget fokus på hvilke faktorer, der kræver særlig opmærksomhed når man ikke længere kan bruge en ‘standardmodel‘ for ledelse. Faget vil også diskutere ledelse og ledelsesteori fra et forskningsbaseret perspektiv, der vurderer og kritiserer antagelserne bag givne ledelsesteorier. Den metodiske tilgang til faget er case-baseret. Fagets deltagere vil arbejde med eksempler på samspillet mellem ledelse og kontekstuelle faktorer, der har indflydelse på organisatoriske forhold i et lederskabsperspektiv og kortlægge samt analysere organisatoriske konsekvenser ved disse. Faget har stor praktisk relevans grundet anvendelsen af case-baseret læring. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Faget kombinerer forelæsninger og gæsteforelæsninger med case-baseret gruppearbejde. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der er indlagt feedback i undervisningen i forbindelse med gruppeøvelser (deriblandt en midtvejs-"poster session"). | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
|