English   Danish

2023/2024  KAN-CCMVV1903U  Strategi og kontrakter

English Title
Strategy and Contract Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for cand. merc. og GMA (CM)
Kursusansvarlig
  • Henrik Lando - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Supply chain management og logistik/Supply chain management and logistics
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
  • Økonomi/Economics
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 15-02-2023

Relevante links

Læringsmål
Målet med faget er, at den studerende efter undervisningsforløbet i faget kan
  • Tilgå kontrakter med en forståelse for deres (forskelligartede) natur og funktion.
  • Koncipere en kontrakts incitamenter med øje for deres positive og negative effekter
  • Koncipere kontrakter så de passer ind i virksomhedens strategi
  • Styre et kontraktligt samarbejde effektivt ved brug af moderne metoder og processer og med forståelse af betydningen af kontraktlige relationer.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Alle med en bachelorgrad kan følge kurset.
Prøve/delprøver
Strategi og kontrakter:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den studerende trækker et spørgsmål vedrørende mindst et af læremålene. Under forberedelsen forbereder den studerende besvarelsen af dette spørgsmål. Eksaminationen tager da udgangspunkt i dette læremål, hvorefter samtalen vil kunne komme ind også på andre læremål. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

At kunne koncipere og forhandle kontrakter og styre samarbejder ved hjælp af kontrakter er en efterspurgt kompetence i erhvervslivet og i det offentlige. Disse kompetencer kræver indsigt i både den klassiske og den moderne kontraktteori, hvor sidstnævnte inddrager adfærdsøkonomisk (psykologisk) teori. Der er nemlig både tale om at styre incitamenter og processer og om at skabe relationer. Kurset er praksisnært ved at inddrage moderne praksis vedrørende kontraktstyring af komplekse samarbejder. Her er det et tema, at digitaliseringen forandrer kontrakternes rolle og øger betydningen af kontrakterne for virksomheders værdiskabelse. I 2023 er Professor Lisa Bernstein medunderviser; hun er en internationalt ledende ekspert i særlig relationel kontraktteori. 

Undervisningen forsøger i så vid udstrækning som muligt at inddrage de studerende aktivt i undervisningen, således at teorien læres ved at de studerende i grupper løser problemer taget fra den virkelige verden. I en afsluttende case, udarbejdet i samarbejde med Rambøll A/S, skal de studerende tage stilling til dilemmaer i kontrakthåndtering.  

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil i vid udstrækning inddrage gruppe-arbejder i klassen hvor grupperne løser problemer hentet fra den virkelige verden. Denne metode vil i vid udstrækning blive brugt også når det gælder indlæring af den abstrakte teori. Undervisningen bliver dermed også i høj grad dialogbaseret; læringen sker gennem samtale i klassen og ikke ved envejskommunikation.
Feedback i undervisningen
Da en væsentlig del af undervisningen er tilrettelagt som problemløsning og som dialog-baseret, vil de studerende umiddelbart få feedback i undervisningen. De studerende lærer teorien ved at løse (ofte stiliserede) problemer hentet fra den virkelige verden. Dette gælder også den afsluttende case, hvor en virksomhed fremlægger dilemmaer den har været stillet overfor i kontrakthåndteringen og hvor de studerende diskuterer mulige strategier med virksomheden.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 32 timer
Studenterforberedelse 144 timer
Eksamensforberedelse 30 timer
Yderligere oplysninger

 

Kurset hører først og fremmest ind under emnerne kontrakteori og adfærdsøkonomi.

Foreløbig litteratur

Battigalli, P., & Maggi, G. (2002). Rigidity, discretion, and the costs of writing contracts. American Economic Review, 92(4), p. 798 -802.

Bretan, H og Lando, H.: The Business Impera-

tives of Speed to Contract:  Changing the Mindset in Drafting and Negotiating Business-to-Business 

Contracts. Arbejdspapir. 

Doz, Y. L. (1987). Technology partnerships between larger and smaller firms: Some critical issues. 

International Studies of Management & Organization, 17(4), 31–57. 

Frydlinger, Hart and Vitaset: A new approach to 

contracts, Harvard Business Review, September/October, 2019.  

Lando, Henrik og Norden, Gunnar: Note om Coase-teoremet. Undervisningsnote.  

Lando, Henrik: How to allocate risk in a large construction project. Undervisningsnote. p 5-48.   

Lando, Henrik. Note om Charness-artikel. Under-visningsnote.

Murnighan, J. K., Babcock, L., Thompson, L., & Pillutla, M. (1999). The information dilemma in negotiations: Effects of experience, incentives, and integrative potential. International Journal of Conflict Management, 10(4). p.  

Rabin M. (1993). Incorporating Fairness into Game Theory and Economics, The American Economic Review , Vol . 83 , No . 5 ( Dec ., 1993 ), pp . 1280-1284. 

R, Wohlgezogen et al. The two facets of coordination. Academy of Management Annals (2012) 6(1) 531-583.

Sidst opdateret den 15-02-2023