2023/2024 KAN-CCMVV1903U Strategi og kontrakter
English Title | |
Strategy and Contract Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. og GMA (CM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Målet med faget er, at den studerende efter
undervisningsforløbet i faget kan
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Alle med en bachelorgrad kan følge kurset. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
At kunne koncipere og forhandle kontrakter og styre samarbejder ved hjælp af kontrakter er en efterspurgt kompetence i erhvervslivet og i det offentlige. Disse kompetencer kræver indsigt i både den klassiske og den moderne kontraktteori, hvor sidstnævnte inddrager adfærdsøkonomisk (psykologisk) teori. Der er nemlig både tale om at styre incitamenter og processer og om at skabe relationer. Kurset er praksisnært ved at inddrage moderne praksis vedrørende kontraktstyring af komplekse samarbejder. Her er det et tema, at digitaliseringen forandrer kontrakternes rolle og øger betydningen af kontrakterne for virksomheders værdiskabelse. I 2023 er Professor Lisa Bernstein medunderviser; hun er en internationalt ledende ekspert i særlig relationel kontraktteori. Undervisningen forsøger i så vid udstrækning som muligt at inddrage de studerende aktivt i undervisningen, således at teorien læres ved at de studerende i grupper løser problemer taget fra den virkelige verden. I en afsluttende case, udarbejdet i samarbejde med Rambøll A/S, skal de studerende tage stilling til dilemmaer i kontrakthåndtering. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil i vid udstrækning inddrage gruppe-arbejder i klassen hvor grupperne løser problemer hentet fra den virkelige verden. Denne metode vil i vid udstrækning blive brugt også når det gælder indlæring af den abstrakte teori. Undervisningen bliver dermed også i høj grad dialogbaseret; læringen sker gennem samtale i klassen og ikke ved envejskommunikation. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Da en væsentlig del af undervisningen er tilrettelagt som problemløsning og som dialog-baseret, vil de studerende umiddelbart få feedback i undervisningen. De studerende lærer teorien ved at løse (ofte stiliserede) problemer hentet fra den virkelige verden. Dette gælder også den afsluttende case, hvor en virksomhed fremlægger dilemmaer den har været stillet overfor i kontrakthåndteringen og hvor de studerende diskuterer mulige strategier med virksomheden. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Kurset hører først og fremmest ind under emnerne kontrakteori og adfærdsøkonomi. |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Battigalli, P., & Maggi, G. (2002). Rigidity, discretion, and the costs of writing contracts. American Economic Review, 92(4), p. 798 -802. Bretan, H og Lando, H.: The Business Impera- tives of Speed to Contract: Changing the Mindset in Drafting and Negotiating Business-to-Business Contracts. Arbejdspapir. Doz, Y. L. (1987). Technology partnerships between larger and smaller firms: Some critical issues. International Studies of Management & Organization, 17(4), 31–57. Frydlinger, Hart and Vitaset: A new approach to contracts, Harvard Business Review, September/October, 2019. Lando, Henrik og Norden, Gunnar: Note om Coase-teoremet. Undervisningsnote. Lando, Henrik: How to allocate risk in a large construction project. Undervisningsnote. p 5-48. Lando, Henrik. Note om Charness-artikel. Under-visningsnote. Murnighan, J. K., Babcock, L., Thompson, L., & Pillutla, M. (1999). The information dilemma in negotiations: Effects of experience, incentives, and integrative potential. International Journal of Conflict Management, 10(4). p. Rabin M. (1993). Incorporating Fairness into Game Theory and Economics, The American Economic Review , Vol . 83 , No . 5 ( Dec ., 1993 ), pp . 1280-1284. R, Wohlgezogen et al. The two facets of coordination. Academy of Management Annals (2012) 6(1) 531-583. |