2023/2024
KAN-CEMAO1007U Marketing Ethics
English Title |
Marketing Ethics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Fjerde quarter |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc. og CEMA
(CEMA)
|
Kursusansvarlig |
- Szilvia Gyimothy Mørup-Petersen - Institut for
Afsætningsøkonomi (AØ)
|
Primære
fagområder |
- CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
- Markedsføring/Marketing
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
19-12-2023
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Eksamensbesvarelsen skal dokumentere, at den studerende
på kompetent vis kan analysere og strukturere komplekse
problemstillinger med relevans for virksomhedens eller
organisationens markedsføringsetiske indsats. Eksamensbesvarelsen
skal videre kunne dokumentere, at den studerende kan give en
kompetent fremstilling af problemstillingernes mulige løsning og
implikationer heraf. Specifikt skal den studerende i besvarelsen:
- Forstå og analysere komplekse problemstillinger vedrørende
virksomhedens etiske ansvar
- Reflektere over sammenhænge og modsætninger mellem sociale,
økonomiske og miljømæssige perspektiver i implementeringen af
globale bæredygtighedsmål (SDGs)
- Træne en holistisk tilgang til markedsføring ved at inddrage
elementer fra tidligere fag (metoder, modeller og teorier) til at
kritisk reflektere over markedsføringsetiske udfordringer
- Udvælge og argumentere for anvendelsen af konkrete
metoder/teorier til analyse af problemstillingen.
- Opstille fagligt argumenterede løsning(er) på
markedsføringsetiske problemstillinger fra et strategisk
stakeholderperspektiv
- Drøfte mulige konsekvenser ved implementering af den/de
foreslåede løsninger(er)
|
Prøve/delprøver |
Marketing
Ethics:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Opgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når
prøven starter |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamenen er en 2-dages hjemmeopgaven. Eksamensbesvarelsen skal
udarbejdes individuelt. Det forventes at analysen er velformuleret,
kritisk og selvstændig, samt inddrager relevante teoretiske
perspektiver fra
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget inddrager problemstillinger vedrørende virksomhedens
sociale og etiske ansvar. Der ses i denne sammenhæng såvel på
kunder (både forbrugere og virksomheder), konkurrenter, ressourcer,
strategier, kultur som omverden. Kurset vil navnlig fokusere på at
øve de studerendes færdigheder i at analysere og reflektere over
holistiske marketingproblemstillinger ved inddragelse af både
etiske, sociale og økonomiske perspektiver herpå. Det vises og
uddybes i særlig grad, hvorledes fagets forskellige elementer
(metoder, modeller og teorier) kan komplementere hinanden i forhold
til analyse og løsning af markedsføringsetiske problemstillinger.
Dette svarer til den arbejdssituation, som økonomer senere kommer
ud for gennem arbejde i virksomheder, hvor der ofte er tale om, at
flere fagelementer inddrages i de konkrete arbejder, og hvor der
ofte sker udarbejdelse af skriftlige oplæg. Kursets formål er
således dels at give deltagerne mulighed for at uddybe kendskabet
til både teoretiske og praktiske markedsføringsetiske
problemstillinger, dels at træne overblikket over faglige
markedsføringselementer.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Klasseundervisning med dialog. Faget giver et
overblik over relevant litteratur som bliver anvendt gennem
workshops og praktiske indsigter fra branchen. Kurset bygger på
principperne for aktiv læring: de studerende forventes at
kommentere artikler fra pensum og deltage i gruppeøvelser, der
diskuterer cases. |
Feedback i undervisningen |
Med udgangspunkt i aktuelle businesscases,
stilles de studerende konkrete opgaver under hvert modul. De
studerende får systematiseret feedback på deres input og aktive
medvirken i casediskussionerne.
Hertil kommer en valgfri digital tests med feedback som afholdes
under selve klasseundervisningen. Feedback gives ud fra fagets
indhold og målsætninger.
I det sidste modul vil de studerende få en gennemgang og diskussion
af tidligere eksamensopgaver.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
126 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Diverse videnskablige artikler og rapporter.
Se forelæsningsplan
|
Sidst opdateret den
19-12-2023