2023/2024 KAN-CFRAO1005U Corporate Finance
English Title | |
Corporate Finance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc. og CFRA
(CFRA)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 5 online quizzer, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzer udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal godkendes før man kan indskrives til eksamen. Godkendelsen forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzer ikke kan godkendes samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal godkendes, for at man kan indskrives til eksamen. Godkendelsen forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Der vil ikke blive givet flere forsøg før den ordinære eksamen til at bestå det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den studerende ikke har bestået det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter eller har været syg, vil den studerende ikke have mulighed for at gå til den ordinære eksamen. Hvis den studerende forud for re-eksamen stadig mangler godkendelse til det antal obligatoriske aktiviteter og opfylder de betingelser, der er fastsat i studieordningen, er der mulighed for en ekstra opgave. Den ekstra opgave er en 10-siders hjemmeopgave, der dækker det krævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den er godkendt, vil den studerende kunne deltage i re-eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget betragtet en række centrale emner indenfor Corporate Finance. Fagets formål er at give den studerende forståelse og kendskab til forskellige modeller og beregningsmetoder som er relevante for en lang række forskellige beslutninger indenfor Corporate Finance i praksis. Der er således stor fokus på diskussion af praktiske eksempler fra danske virksomheder og løsningen af virkelighedsnære cases. Faget bygger i denne forbindelse videre på fagene Regnskabsanalyse, Porteføljeteori og Fixed Income og Derivater. Faget vil blandt andet gennemgå følgende emner:
Excel og praktiske eksempler/cases vil blive brugt igennem hele faget.
Faget relaterer sig dermed til flere af Nordic 9. Behandlingen af en lang række vigtige emner i relation til virksomheder og de finansielle markeder bidrager til ’N1: Du har en dyb faglig viden, som kan anvendes i en bred kontekst’. Faget betragter tilsvarende ESG-relaterede risici og betydningen af Sustainable Finance for investeringer i og finansiering af innovation. I forlængelse heraf diskuteres vigtigheden af og mulige udfordringer med god governance, incitamenter, aktivt ejerskab, kortsigtet versus langsigtet adfærd, asymmetrisk information mv. Dermed relaterer faget sig til ’N3: Du har blik for menneskehedens udfordringer og har iværksætterens evne til at bidrage med løsninger’, ’N4: Du arbejder resultatorienteret og tager samfundsansvar’ og ’N5: Du forstår etiske dilemmaer og har dømmekraften til at håndtere dem’. Fagets behandling af specielt langsigtede risici og muligheder og den voksende betydning af disse for prissætningen af virksomheder bidrager til ’N7: Du skaber fremgang og værner om nye generationers ressourcer’. Undervisningen tager udgangspunkt i danske virksomheder og finansielle markeder men forskellige cases, eksempler, litteratur og gæsteundervisere forbinder det nationale med det globale. Dette bidrager til ’N9: Du skaber værdi lokalt ved at samarbejde globalt’.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som en blanding af forelæsninger og øvelser. Der vil i høj grad blive lagt vægt på løsning og diskussion af virkelighedsnære cases. Blended Learning vil blive brugt for at optimere diskussion og læring i forbindelse med forelæsninger. Mere præcist vil der blandt andet være en række videoer, der gennemgår centrale emner. Undervisningen vil tage udgangspunkt i, at disse videoer er set inden forelæsningerne. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende modtager individuel feedback gennem
de stillede quizzer.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Corporate Finance By: Johathan Berk and Peter DeMarzo Pearson Seneste udgave |