2023/2024 KAN-CJURV7058U Videregående markedsret
English Title | |
Advanced Market Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets mål, at den studerende kan
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Bestået HA(jur.) eller lignende, som giver et grundlæggende kendskab til markedsføringsretten | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Markedsretten spiller en central rolle i at sikre en velfungerende markedsøkonomi. Kurset giver en solid forståelse af dansk og unionsretlig markedsføringsret og immaterialret med inddragelse af den nyeste forskning og med fokus på konkrete problemstillinger, herunder fx:
- Markedsføringsret og adfærdsforskning - Produktspecifik regulering, herunder fødevarer og tobak - Mediespecifik regulering, herunder tv-reklamer og sociale medier - Databeskyttelsesretlige grænseflader - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Domænenavne og brug af forretningskendetegn på internettet - Ophavsretten i den digitale verden - Immaterialeretlige kontraktsforhold - International retshåndhævelse
Kurset sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden kan minimere disse risici.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og
diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at
understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende
forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og
diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i
undervisning forbedrer læringsresultatet for alle studerende.
This course also aims to discuss how students can be compassionate in society while competitive in business, think critically and constructive when collaborating, and also understand and address important ethical and legal dilemmas. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som deres spørgsmål, der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Peter Møgelvang-Hansen mfl., Markedsføringsretten (4.
udg. 2022).
|