Læringsmål |
For at opnå karakterne 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler opfylde følgende læringsmål:
- Kunne begrunde og redegøre for begreberne politik, medie og
paradokser i relation til organisationers kommunikation og ledelse
af centrale samfundstendenser
- Kunne anvende teorierne og begreberne i analyser af konkrete
samfundstendenser og hvordan politik, medier og paradokser er på
spil i udvalgte organisationers håndtering af transformation
- Kunne reflektere over og kritisk diskutere, hvordan
transformation kan iagttages som forskellige former for semantiske
og diskursive forskydninger, fordoblinger og
(op)brud
|
Prøve/delprøver |
Transformationens politik - samfundstendenser og ledelse i
organisation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
30 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende trækker et eksamensspørgsmål og får herefter 20
minutter til forberedelse af mundtlig præsentation.
Der afsættes 20 minutter til den mundtlige prøve samt 10
minutter til votering, karaktergivning og
begrundelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget bidrager til det samlede tema for semestret: Hvordan laver
man professionel kommunikation i en verden, der er præget af
opbrud, usikkerhed og konstant forandring. Formålet med faget er at
undersøge, hvordan samfundsforandringer, der beskriver sig selv som
transformative, får konsekvenser for professionel kommunikation og
ledelse. Hvilke krav stiller det til ledelse og kommunikation, at
organisation og samfund ses som under konstant transformation?
Hvilke forestillinger om og medier for transformation udfolder sig
i disse selvbeskrivelser? Hvilke paradokser og hvilke
forandringsdynamikker bringer de i spil? I faget dykker vi ned i
udvalgte samfundstendenser og undersøger, hvilke nye muligheds- og
umulighedsbetingelser de skaber for forskellige organisationers
kommunikation og ledelse.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen er delt op i tre moduler der hver
behandler forskellige aktuelle samfundstendenser og former for
forandring og transformation. Vi kalder formerne for:
’potentialisering’, ’hybridisering’ og ’post-neoliberalisme’. Alle
præsenteres som samfundsmæssige mega-trends, der sætter nye
betingelser for hvordan både private, offentlig og civile
organisationer kommunikerer, opererer og forholder sig til sig selv
og deres omverden. Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger,
fælles diskussioner, aktuelle case-eksempler og studenter- og
gruppebaserede øvelser. |
Feedback i undervisningen |
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger,
summeøvelser, dialog og mundtlig feed back i plenum og
mini-plena. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
24 timer |
Workshop |
6 timer |
Forberedelse og eksamen |
176 timer |
Total |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Andersen, N.Å., Pedersen, D., Mygind du Plessis, E. & J.
Sandager (red) (2022). Tranformationens Politik. Nyt fra
Samfundsvidenskaberberne (forthcomming)
|