2023/2024 KAN-CMECV1247U Predictive Modeling og Machine Learning
English Title | |
Predictive Modeling and Machine Learning |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-12-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Ved afslutningen af faget forventes de studerende
at kunne
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Faget er rettet mod studerende, hvis forudsætninger svarer til en HA(mat.). En del af undervisningen vil foregå på engelsk, så passende engelskkundskaber vil være en forudsætning for at kunne følge faget. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget giver en introduktion til de emner, der ofte omtales som artificial intelligence, data mining og machine learning. I undervisningen vil der være fokus på metodeforståelsen og det teoretiske fundament, såvel som på konkrete anvendelser af de forskellige metoder.
Konkret indeholder faget følgende emner:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kursets undervisning består af forelæsninger og
øvelsesworkshops. Ved øvelsestimerne arbejdes med eksamensrelevante
opgaver med hjælp fra kursets undervisere. Disse opgaver
repræsenterer et eksamensemne – typisk en eller flere
machine-learning metoder. Løsningen af disse opgaver kan diskuteres
med underviserne ved øvelsestimerne, men her vil der ikke være
mulighed for yderligere feedback før ved eksamen.
Opgaverne vil relatere sig til eksempler gennemgået i undervisningen. På kursets hjemmeside vil der blive uploadet optagelser med gennemgang af disse eksempler - også hvad angår brugen af relevant software. En del af undervisningen vil foregå på engelsk. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Ved kursets øvelsestimer arbejdes der med opgaver
i mindre grupper i konstruktiv dialog med underviserne.
Forelæsningerne indeholder mindre quizzer og opgaver, hvor svarene diskuteres i fællesskab. Detaljerede gennemgange af eksamensrelevante eksempler præsenteres til forelæsningerne og uploades på kursets hjemmeside. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Primær litteratur:
Hastie, Tibshirani og Friedman (2009). The Elements of
Statistical Learning: Data Mining, Inference and Prediction.
Anden udgave, Springer.
Fan, Li, Zhang and Zou (2020). Statistical foundations of data science. Chapman and Hall/CRC.
Supplerende litteratur (om (kausal) machine learning og neurale netværk):
Huber (2013). Causal Analysis: Impact Evaluation and Causal Macine Learning with Applications in R. MIT Press.
Aggarwal (2018). Neural Networks and Deep Learning, Springer. |