2024/2025 BA-BFILO2230U Erkendelsesfilosofi
English Title | |
Epistemology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Erkendelsesfilosofi har til formål at introducere den studerende til nutidige filosofiske diskussioner om kriterierne for viden og objektivitet. Faget tager udgangspunkt i, at viden er et praktisk fænomen, både når individet reflekterer for sig selv, men også i sociale sammenhænge: Viden giver autoritet, men at påkalde sig viden indebærer også altid forpligtelser. Ud fra dette praktiske udgangspunkt undersøges den filosofiske debat om de kriterier, som en dom skal opfylde for at kunne gøre fordring på en status som viden om objektive sagforhold. Undervisningen vil løbende inddrage organisatoriske og samfundsmæssige perspektiver for at demonstrere relevansen af de diskuterede epistemologiske emner. Faget vil være struktureret om fire overordnede sæt af spørgsmål:
Inden for fagets rammer vil en blot nogenlunde dækkende gennemgang af moderne epistemologi blive for overfladisk til at kunne opøve de analytiske egenskaber, som filosofisk læsning og diskussion påkræver. Faget vil derfor udvælge to centrale filosofiske diskussioner som følges dybdegående. Denne eksemplariske tilgang tillader en grundighed, der kan opøve analytiske og refleksive evner, som den studerende kan anvende i andre sammenhænge. Kursets første spor fokuserer på begrebet viden og det andet på begrebet objektivitet. Det specifikke indhold af begge spor kan i princippet udskiftes afhængigt af undervisernes forskningsinteresser. Dog er det påkrævet, at de diskussioner, der til enhver tid vælges indenfor de to spor, er af central væsentlighed for den nutidige epistemologiske debat. Faget vil være fokuseret på en diskussion af udviklingen mellem de forskellige filosoffers synspunkter. Undervisningen vil analysere både de fælles opfattelser og de uenigheder, der driver den filosofiske udvikling i de behandlede tekster. Den sidste del af kurset er centreret om de praktiske konsekvenser af at gøre fordring på viden samt de eksistentielle implikationer af begrænsningerne i menneskelig erkendelse. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser Diskussionsseminarer |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende inddrages løbende i undervisningen med hjælp fra diskussionsfaciliterende opdrag. Undervisningsassistenter vil indgå i diskussion med de studerende omkring et uddrag af fagets tekster. Derudover vil de studerende blive inddraget i diskussion med externe oplægsholdere. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
TBA |