2024/2025 BA-BFILO2260U Entreprenørskab
English Title | |
Entreprenurship |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende introduktion og forståelse af den proces, der er involveret i at skabe en ny virksomhed. Dette er en rejse, der spænder fra idéudvikling, via en opstartsfase, til at skabe en levedygtig virksomhed. Kurset er opdelt i to dele. I den første del introduceres de studerende til grundlæggende teoretisk arbejde indenfor iværksætteri, herunder Joseph Schumpters teori om kreativ ødelæggelse, Israel Kirzners arbejde med årvågenhed over for muligheder og Frank Knights arbejde med usikkerhed og dømmekraft. Fokus vil være på at forstå de grundlæggende filosofiske og økonomiske spørgsmål, der er på spil i disse tekster. Ligeledes diskuteres disse teorier i en nutidig kontekst ved at trække på aktuel iværksætterteori. I anden del præsenteres de studerende for en række praktiske cases om en række start-ups, der giver dem indblik i de mange dilemmaer og udfordringer der er ved at skabe en ny virksomhed. Ved at kombinere teori og praksis lærer de studerende, at reflektere over de muligheder, afvejninger og udfordringer, der er forbundet med iværksætteri. Især vil de studerende få indsigt i de dilemmaer, der spænder over livscyklussen for en ny virksomhed, såsom udfordringen med at skabe et team, opdele roller og egenkapital, tiltrække investorer og beslutningen om at trække sig ud af virksomheden. |
||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
Kurset er baseret på en kombination af forelæsninger og case-baserede diskussioner. | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisning via case-baserede diskussioner. | ||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||
· Alvarez, S. A., & Barney, J. B. 2007. Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1–2): 11–26. · Dimov, D. 2011. Grappling with the Unbearable Elusiveness of Entrepreneurial Opportunities. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1): 57–81. · Feld, B., & Ramsinghani, M. 2014. Startup Boards: Getting the Most Out of Your Board of Directors. Hoboken, New Jersey: Wiley. (Selected chapters) · Foss, N. J., & Klein, P. G. 2020. Entrepreneurial Opportunities: Who Needs Them? Academy of Management Perspectives, 34(3): 366–377. · Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. Journal of Economic Literature, 35(1): 60-85. · Knight, F. H. 1921. Risk, uncertainty and profit. New York: Cosimo Classics. (Selected chapters) · Schumpeter, J. A. (1947). The Creative Response in Economic History, The Journal of Economic History, 7(2):149-159. · Shane, S., & Venkataraman, S. 2000. The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1): 217–226. · Wasserman, N. 2012. The Founder's Dilemmas: Anticipating and Avoiding the Pitfalls That Can Sink a Startup. Princeton, N.J.: Princeton University Press. (Selected chapters) |