2024/2025 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Consumer Behaviour and marketing actions |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 110 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at
arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og konditioner,
hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete
forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og
marketingindsatsen.
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre relaterede fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, markedskommunikation og erhvervspsykologi. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder produktudvikling og valg af kommunikationskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne komme i kontakt med og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers opfattelser, holdninger og adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse, -søgning og bearbejdning
- Symbolsk forbrug og identitet (fortolkende forbrugerforskning) - Værdier, livsstil, kultur og segmenteringsværktøjer - Forbrugernes anvendelse og indflydelse fra online og offline platforme og medier - Metoder til indsamling af empiriske data om holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan (anvendt forbrugeradfærd)? |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt arbejde med mindre
cases/opgaver, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete
forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og
læringsmål.
Flere blended learning aktiviteter er inkorporeret i faget, og de planlagte virtuelle/online undervisningstimer foregår live på de angivne undervisningstidspunkter. Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende i undervisningen er således en vigtig pædagogisk dimension. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
I form af mundtlig feedback og diskussion i plenum af løsninger af mindre cases samt diskussion af mindre summeøvelser i løbet af forelæsningerne | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E : "Forstå Forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", Samfundslitteratur, juni 2021, 2. udgave. ISBN: 978-87-593-3867-4 (trykt bog)
|