2024/2025 BA-BJURO2030U Afsætningsøkonomi
English Title | |
Marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal demonstrere et overordnet
overblik ved at:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Kurset tilstræber: At give den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed. At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau. At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelses-muligheder og-begrænsninger i en given kontekst. Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketingaktiviteter.
Kurset anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et progressivt forløb: 1) Grundlaget for marketing og værdiskabelse 2) Virksomhedens strategiske marketing situation 3) Målsætning, strategi, målgrupper og positionering 4) Værdiskabelse via produkt, pris og distribution 5) Værdiskabelse via kommunikation til og med markedet 6) Evaluering af markedsføringsindsatsen
Kursets pædagogiske tilgang lægger vægt på: At de valgte problemområder analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete eksempler og cases. At der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, der kan danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsningerne består af både optagede, online videoer fra Marketing Signature Course Pack, understøttet af on-campus forelæsninger, der rammesætter kurset. Derudover tilbydes en række workshops, hvor der arbejdes gruppe-baseret og med løsning af konkrete cases. Særligt workshopsne er direkte eksamens forberedende. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback i kursets workshop. Særligt i den sidste lange (6 timer) workshop arbejder de studerende med en caseopgave som er sammenlignelig med en eksamens-case. Her får de studerende mulighed for at stille pensumsnære spørgsmål i forhold til den givne case. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.
Tekstbog: Moderne Markedsføring 4. udgave, Svend Hollesen mf. (2022). |