2024/2025 BA-BMAKO1021U Kommunikationsteori
English Title | |
Communication Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Introduktion til kommunikationsteori består af en kombination af forelæsninger og holdøvelser. Forelæsningsrækken introducerer forskellige tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et historisk perspektiv, samt grundlæggende perspektiver på kommunikation. Undervisningen sigter i mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et overblik over almen kommunikationsteori.
Udover indsigten i teoriernes generelle forklaringspotentiale vil der eksempelvis være fokus på teoriernes anvendelighed i forhold til interkulturel kommunikation, markedskommunikation og interpersonel kommunikation i praksis.
Endelig diskuteres anvendelsesmulighederne for en teoretisk forankring af praktisk produktion og analyse af kommunikation med henblik på at anskueliggøre relevansen og anvendelsen af kommunikationsteorier og –modeller.
Holdøvelser i ’Kommunikationsteori’ har til formål at give de studerende lejlighed til at gå i dybden med de centrale teoretiske domæner som præsenteres i forelæsningerne. Igennem diskussioner, elevpræsentationer og løbende feedback sigter holdøvelsestimerne på give de studerende en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. Holdøvelser er – modsat forelæsningsrækken – i større omfang baseret på interaktion mellem underviser og de studerende, såvel som mellem de studerende indbyrdes. Undervisning vil i stort omfang være diskuterende og dialogisk og forudsætter derfor aktiv deltagelse fra de studerendes side.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og holdundervisning | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Direkte feedback i forbindelse med diskussioner
under fællesforelæsninger
Holdbaseret feedback, diskussion af elevpræsentationer i forbindelse med holdøvelser Individuel feedback i forbindelse med Office Hours Peer feedback i forbindelse med holdøvelser vha Peergrade |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Eskjær, Mikkel & Mortensen, Mette. (2021). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag.
|