2024/2025 BA-BMAKO1021U Kommunikationsteori
| English Title | |
| Communication Theory | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Bachelor | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse 
         | 
    
| Uddannelse | HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse (MAK) | 
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 24-06-2024 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
| 
         Introduktion til kommunikationsteori består af en kombination af forelæsninger og holdøvelser. Forelæsningsrækken introducerer forskellige tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et historisk perspektiv, samt grundlæggende perspektiver på kommunikation. Undervisningen sigter i mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et overblik over almen kommunikationsteori. 
 Udover indsigten i teoriernes generelle forklaringspotentiale vil der eksempelvis være fokus på teoriernes anvendelighed i forhold til interkulturel kommunikation, markedskommunikation og interpersonel kommunikation i praksis. 
 Endelig diskuteres anvendelsesmulighederne for en teoretisk forankring af praktisk produktion og analyse af kommunikation med henblik på at anskueliggøre relevansen og anvendelsen af kommunikationsteorier og –modeller. 
 Holdøvelser i ’Kommunikationsteori’ har til formål at give de studerende lejlighed til at gå i dybden med de centrale teoretiske domæner som præsenteres i forelæsningerne. Igennem diskussioner, elevpræsentationer og løbende feedback sigter holdøvelsestimerne på give de studerende en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. Holdøvelser er – modsat forelæsningsrækken – i større omfang baseret på interaktion mellem underviser og de studerende, såvel som mellem de studerende indbyrdes. Undervisning vil i stort omfang være diskuterende og dialogisk og forudsætter derfor aktiv deltagelse fra de studerendes side. 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger og holdundervisning | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Direkte feedback i forbindelse med diskussioner
under fællesforelæsninger
 Holdbaseret feedback, diskussion af elevpræsentationer i forbindelse med holdøvelser Individuel feedback i forbindelse med Office Hours Peer feedback i forbindelse med holdøvelser vha Peergrade  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
| 
         Eskjær, Mikkel & Mortensen, Mette. (2021). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag. 
 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||