Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Forklare, udvælge, og anvende relevante marketing koncepter,
modeller, og teorier
- Kritisk vurdere et marketing problem og dertil relaterede
strategiske muligheder
- Vurdere kvaliteten af en markedsanalyse
- Vælge en passende marketing strategi og argumentere herfor
- Forklare og argumentere for elementerne i en valgt
marketing-strategi og -plan, f.eks. strategisk målsætning,
målgruppevalg, vækststrategi, konkurrence- og
positionerings-strategi, branding strategi, kommunikationsstrategi,
produkt strategi, prisstrategi, distributionsstrategi,
implementering, finansielle konsekvenser, osv.
- Indsamle og anvende primære og/eller sekundære data til brug
for analysen, i overensstemmelse med akademiske
standarder
|
Prøve/delprøver |
Global
marketingsstrategi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 25 sider |
|
Sideantal er uafhængig af
gruppestørrelse |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøve: Hvis en studerende har
deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige produkt, men har været
syg/fraværende ved den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven
udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som
gen-afleveres).
Hvis den studerende har deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
produkt, men ikke har bestået den mundtlige eksamen, tager
syge/omprøven ligeledes udgangspunkt i den oprindelige
gruppeaflevering (som gen-afleveres). Dog kan den studerende i
stedet vælge at skrive en ny, individuel projektopgave inden for et
fastsat tidsrum.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår i grupper
og er baseret på en projektopgave, der er udarbejdet
i løbet af semesteret og afleveret indenfor en fastsat
tidsfrist.
Den mundtlige eksamen består af en diskussion af
det skriftlige gruppeprojekt, hvor eksaminatorerne kan rejse
både opgave-relaterede og generelle spørgsmål inden for pensum. Der
stilles spørgsmål rettet til hver studerende, for at
sikre lige muligheder for at deltage.
Diskussionen varer ca. 8 minutter pr. studerende. Den
resterende tid går til evaluering, bedømmelse og feedback til
gruppen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Global Marketing Strategi tilbyder den studerende mulighed
for at lære at udvikle og argumentere for marketing-
strategier og -planer, der baserer sig på grundig markedsanalyse af
både interne og eksterne forhold og dynamikker af relevans for
virksomheden og dens marked. Kurset træner den studerende i at
anvende marketing koncepter, modeller og teorier i samspil med
udvikling af marketing -strategier og -planer. Der lægges vægt på
at det strategiske arbejde underbygges af analysearbejde af høj
kvalitet, og derfor forudsættes den studerende at have kendskab og
erfaring med markedsanalyse på et niveau svarende til Global
Marketing Audit.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset tager en blended learning tilgang, som
kombinerer forelæsninger og øvelsesundervisning på campus med
online læringsmaterialer, forberedelse og læringstjek. Det
forventes, at de studerende forbereder sig og deltager aktivt,
såvel online som på campus.
En stor del af undervisningen er tilstedeværelsesundervisning, men
størstedelen af læringsarbejdet ligger i forberedelse og
gruppearbejde, hvor der trækkes på online ressourcer og
arbejdsformer. |
Feedback i undervisningen |
Der gives feedback i forbindelse med
øvelsestimerne. Denne kan være både i skriftlig og mundtlig form.
Feedback gives både i forbindelse med de ugentlige øvelsesopgaver
og med de direkte eksamens-relevante opgaver, som består i en
problemformulering (max 1. side) og en synopsis (max. 2 sider), der
afleveres i løbet af semesteret. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning og forberedelse |
166 timer |
Eksamen |
45 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Grönroos, Christian. (2015) Service Management and Marketing.
Wiley.
-
Hollensen (2019). Marketing Management: A Relationship Approach,
4th European Edition. Pearson Education Limited.
-
Hollensen (2020). Global Marketing. 8th Edition. Pearson
Education Limited.
-
Kotler, P. T., Brady, M., Goodman, M., & Hansen, T. (2019).
Marketing Management (4th Edition). Pearson International
Content.
-
Rienecker & Jørgensen. (2022) Den Gode Opgave. 6. Udgave.
Samfundslitteratur.
-
Solomon, Marshall, Stuart, Barnes & Mitchell (2019).
Marketing: Real People, Real Decisions, 3/E. Pearson Education
Limited.
|