Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Den studerende skal kunne demonstrere overblik over fagets
teorier, begreber og modeller og være i stand til at udvælge og
anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber
og modeller i en selvstændig analyse af ét konkret tema eller én
konkret case.
- Den studerende skal i besvarelsen kunne identificere
forskellige kulturdimensioner i en organisatorisk kontekst samt
demonstrere en teoretisk funderet forståelse af, hvorledes
kommunikation udfolder sig på tværs af en organisation, såvel
vertikalt som horisontalt.
- Den studerende skal kunne reflektere over, hvordan ny viden og
markedsindsigt kan kommunikeres og omsættes i en organisation
præget af flere forskellige kulturer
- Den studerende skal kunne udtrykke sig sprogligt klart og
korrekt.
|
Prøve/delprøver |
Kultur og
kommunikation i organisationer:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Med følgende
forberedelsestid: 20 Minutter |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle
elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende udarbejder et skriftligt analyserende essay, til
hvilket der gives tre døgn. Ved bedømmelsen af besvarelsen indgår
den studerendes stave- og formuleringsevne. Bedømmelsen er således
udtryk for en helhedsvurdering, hvori indgår såvel det faglige
indhold som evnen til at udtrykke sig sprogligt klart og
korrekt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har som overordnet formål at introducere til
relevante teorier, begreber og modeller inden for
’organisationskommunikation’ som videnskabeligt felt, herunder
at:
• bibringe rammer for en kvalificeret analyse og diskussion af
empiriske cases med fokus på kultur, kulturforskelle og
kommunikation i organisatoriske kontekster.
• lægge op til kritisk anvendelse og refleksion af de enkelte
teorier, begreber og modeller og deres anvendelighed i forhold til
konkrete kultur- og kommunikationsproblemer i én eller flere
organisationer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger og øvelsesundervisning. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til de studerende leveres i flere
forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv løser cases eller laver
oplæg, hvor deres forståelse af centrale begreber testes og
kommenteres direkte af såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser
kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på
besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med flere
gode besvarelser.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
18 timer |
Øvelser |
18 timer |
Forberedelse |
130 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Cheney, G.; Christensen, L.T.; Zorn, T. & Ganesh, S.
(2011): Organizational Communication in an Age of Globalization
– Issues, Reflections, Practices. Waveland Press.
- Tourish, D. (2005). Critical upward communication: Ten
commandments for improving strategy and decision making. Long
Range Planning, 38(5), pp. 485-503
https://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=https://search-ebscohost-com.esc-web.lib.cbs.dk/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=19021739&site=ehost-live&scope=site
- N. S. Hessel (2011). Bureaukratiets lille værktøjskasse,
Weekendavisen, 4. februar 2011, p. 4.
- H. B. Schwartzman (1989). The meeting. Gatherings in
organizations and communities. New York: Plenum Press, pp.
34-86.
- Lashinsky, A. (2011). How Apple Works, Fortune
Magazine, 25. August.
- Miner, H. (1956). Body Rituals among the Nacirema. American
Anthropologist, 1956, 58(3), pp. 503-507.
- J. G. March (2008). Fornuft og forandring. Ledelse i en
verden beriget med uklarhed. 2nd ed. Frederiksberg:
Samfundslitteratur, pp. 49-69.
- Garsten, C. (1994). Apple World – Core and Periphery in a
Transnational Organizational Culture, pp. 82-133. Stockholm:
Stockholm Studies in Social Anthropology 33.
- A. Pye (2005): Leadership and organizing: Sensemaking in
action, Leadership, 1:1, pp. 31-50
- Hildebrandt, S. og S. Brandi (2005): Ledelse af forandring.
Virksomhedens konkurrencekraft, 147-159. København:
Børsens Forlag.
- Smith, R. & Eisenberg, E.M (1987): Conflict at Disneyland.
A Root-Metaphor Analysis. Communication Monographs, 54,
pp. 367-380.
- van Maanen, J.(1991): The Smile Factory: Work at Disneyland, in
Frost, P. et al.: Reframing Organizational Culture,
Newbury Park, CA.: Sage 1991, pp. 58-76.
- Holohan, A. (2003): UNDP: The Challenge of Becoming a Network
Organization, working paper.
- Dossal, A. (2003) Digital Partnerships, article published by
United Nations Fund for International
Partnerships.
|