Læringsmål |
Den studerende skal ved afslutningen af kurset
kunne:
- anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af
erhvervsøkonomiske problemstillinger
- analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med
inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af
spreadsheets
- identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger,
samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige
løsninger
- uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til
at konkludere ud fra de udregnede resultater
- deltage i en diskussion omkring tolkning af modellens
løsningsforslag
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest
hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil
meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med
deltagelse af bi-eksaminator eller
censor.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
At give den studerende en grundlæggende introduktion og
forståelse til det erhvervsøkonomiske fagområde. Der lægges vægt
på, at den studerende inddrager den erhvervsøkonomiske metode og
dermed trænes i at opstille
nødvendige antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet
model og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en
tolkning.
De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger,
produktions- og omkostningsteori, forbruger- og
efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller,
allokering af virksomhedens ressourcer, erhvervsøkonomisk
modellering, principper for investering samt simple
finansieringsformer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Der anvendes forelæsninger og øvelser på småhold.
Øvelser kræver aktiv deltagelse fra de studerende, og det
forventes, at de studerende fremlægger deres resultater til
vurdering og godkendelse på småhold. Microsoft Excel
benyttes i nødvendigt omfang til kurset.
Udvalgte forelæsninger og udvalgte øvelser vil være
online. |
Feedback i undervisningen |
Ved øvelsestimerne indgår de studerende i
konstruktiv dialog med øvelsesunderviseren og der gives feedback
som kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede løsninger.
Ved øvelsestimer med opgavegennemgang er der mulighed for at
sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles
i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den
fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
68 timer |
Eksamen |
2 timer |
Forberedelse (til undervisning og eksamen) |
136 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Eric Bentzen, Carsten Scheibye & Mark Hirschey:
Managerial Economics. 16th Edition. Cengage Learning. 2022.
Eric Bentzen & Carsten Scheibye: En introduktion til
virksomheders økonomiske planlægning 1. Investering og
Finansiering. 1. udgave. CSEB 2021.
Bentzen, Eric: Linear Programming using Excel with
applications. Copenhagen Business School, 2023 (Dokument
lægges på Learn)
|