2024/2025 BA-BPSYO1106U Personlighedspsykologi
English Title | |
Personality Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 4 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Ingen forudsætninger påkrævet | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af aktiviteter | ||||||||||||||||||||||||
Opgave(r):
Skriftlig gruppeopgave på max 10 sider
Peer review:
Peer review foregår i grupper. Hver gruppe bliver parret med en
anden gruppe og skal give feedback på den anden gruppes skriftlige
opgave.
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
På dette fag præsenteres de studerende for Personlighedspsykologi, som er en hovedretning indenfor psykologien. Hovedvægten lægges på at de studerende tilegner sig viden om og detaljeret faglig indsigt i personlighedspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på hvad der gør os til dem, vi er.
Faget præsenterer grundlæggende teorier om personlighedstræk, samt behavioristiske, kognitive og psykodynamiske forståelser af personligheden, men også mere kritiske tilgange til identitet og selvet og forståelser af personligheden som socialt konstrueret. Faget træner de studerendes analytiske evner til at anvende forskellige personlighedspsykologiske teorier på en række cases. De studerende tilskyndes til kritiske tænkning ved at øve sig i at sammenligne de forskellige teoretiske perspektiver i forhold til bestemte opmærksomhedspunkter. Derudover lærer de studerende en mere refleksiv tilgang til at forstå menneskelig adfærd, som også omfatter at kunne forholde sig til kompleksitet i den organisatoriske kontekst og tage hensyn til etiske dilemmaer.
Forelæsningerne foregår overvejende på campus med enkelte teamer understøttet af Panopto-videoer. Derudover suppleres med online elementer blandt andet en online personlighedstest og en quiz. Alle øvelsesgange foregår på campus og vil omhandle analytisk casearbejde, arbejde med opgavespørgsmål fra videoer, opsamling på online quiz, diskussion af personlighedstest inklusiv etiske overvejelser samt peer feedback.
Læse- notatworkshops foregår på campus. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Kursets udgangspunkt er aktiv, inddragende
undervisning hvor de studerende inddrages mest mulig i
læreprocessen. Der inddrages forskellige undervisningsformer
inklusive forelæsninger, øvelseshold, læse- notatworkshops og feedback-workshops Forelæsninger består af oplæg om teoretiske perspektiver blandet med kortere diskussionsøvelser med henblik på forståelse af teorier og perspektiver. Øvelser består af faciliteret gruppearbejde med cases med henblik på at anvende teorier og perspektiver i praksis. Læse- og notatworkshops øver de studerendes kompetence i at læse akademiske tekster og tage notater. Feedback-workshops er organiseret så grupper giver hinanden feedback på skriftlige oplæg, superviseret af underviseren. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår som en del af de
almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
Derudover arbejdes der systematisk med feedback til hver enkelt gruppes afleverede eksamensopgave ved den obligatoriske afsluttende feedback-workshop. Her modtager hver gruppe feedback på deres opgave fra både underviser og en anden gruppe samtidig med at de giver feedback på den andens gruppes opgave. De studerende trænes således i konstruktiv peer-to-peer feedback, som skaber dialog, der fører til læring og faglig udvikling. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturliste, Personlighedspsykologi 1. semester Bøger: Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013). Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (158 sider).
Kompendium:
|