2024/2025 BA-BPSYO1531U Arbejds- og ledelsespsykologi
English Title | |
Work and Leadership Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at den studerende udvikler
viden og færdigheder, som gør denne i stand til at analysere
arbejds- og ledelsespsykologiske forhold som de optræder i konkrete
situationer ud fra gængse teorier. Da arbejds- og
ledelsespsykologiske forhold kan anskues fra flere forskellige
teoretiske positioner, sigter faget også mod, at den studerende
udvikler kompetencer til kritisk at vurdere relevansen af
forskellige teorier i forhold til den konkrete situation, herunder
implikationerne af teorien på forskellige niveauer (fx individ-,
gruppe-, ledelses-, organisations- eller samfundsniveauet).
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål ved prøven:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af flere elementer:
1. Forelæsninger, hvor centrale begreber fra pensum forklares, og pensum relateres til overordnede diskussioner, enten i forskningsverden eller samfundet bredere set. 2. Øvelseshold, hvor teorier og begreber fra pensum relateres til realistiske cases. Øvelsesholdene sigter mod at eksemplificere, hvordan arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger opstår i konkrete sammenhænge, og dermed at træne de studerendes analytiske færdigheder frem mod projektarbejdet (se nedenfor). 3. projektarbejde i grupper samt feedbackworkshops (4 x 3 lektioner) i klynger, som faciliteres af en vejleder. I projektarbejdet arbejdes med en selvvalgt empirisk arbejds- eller ledelsespsykologisk problemstilling, og på feedbackworkshopperne fremlægger grupperne på skift og diskuterer erfaringer og udfordringer fra deres projektarbejde. Anvendelsen af gruppearbejde på såvel øvelseshold og feedbackworkshops sigter mod, at de studerende styrker deres kompetencer inden for samarbejde og peer learning. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Som studerende modtager man feedback i
forskellige sammenhænge. På feedbackworkshops arbejdes der
systematisk med feedback til de enkelte gruppers projektarbejde.
Fagets feedbackworkshops forløber samtidig med at de studerende
arbejder med deres integrerede projekt. På disse workhops trænes de
studerende yderligere i at give feedback på hinandens projekter,
således at en betydelig del af feedbacken er peer-to-peer baseret.
Der vil også være kollektiv feedback på case-arbejdet i forbindelse med øvelsesholdene. Endelig modtager den enkelte studerende individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
(Foreløbig pensumliste - opdateret lektionsplan lægges på Canvas inden semesterstart)
I alt ca. 510 sider (kan ændre sig) |