English   Danish

2024/2025  BA-BPSYO1563U  Kommunikation og organisering

English Title
Communication and organising

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Alex Klinge - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 20-11-2024

Relevante links

Læringsmål
Kurset giver de studerende mulighed for at udvikle deres analytiske og kritiske forståelse af, hvordan en organisations kommunikation er kædet sammen med psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkomiske problematikker. Kurset fokuserer på, hvordan organisationens kommunikation bidrager til at skabe den oplevede organisatoriske virkelighed, og hvordan kommunikationen dermed bliver central i fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. Gennem kurset introduceres små kommunikations-cases med udfordringer og dilemmaer, som analyseres og diskuteres med udgangspunkt i kursets teoretiske begreber med henblik på at skabe en kontekst for kollaborativ læring.

De studerende vil med baggrund i kurset kunne:
  • Gøre kritisk rede for kommunikationens centrale roller i en organisation.
  • Gøre rede for de kommunikationsteoretiske begreber, der er blevet anvendt i kurset.
  • Reflektere selvstændigt over, hvordan kommunikation bidrager til organisatorisk transformation.
  • Analysere en selvvalgt case med motiveret valg og fravalg af teorier og begreber fra kurset.
  • Formulere sig fagligt i et klart, korrekt og tydeligt sprog.
Prøve/delprøver
Kommunikation og organisering:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 2
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Max. 15 sider for 2 studerende, 20 sider for 3 studerende og 25 sider for 4 studerende. Hvis en studerende vælger at skrive alene, er omfanget 10 sider.
Opgavetype Essay
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve

Hvis én studerende i en gruppe ikke består ved den ordinære eksamen, kan gruppeopgaven fra den ordinære eksamen indleveres med en revision af den studerendes eget bidrag, eller den studerende kan vælge at indlevere en ny 10-siders individuel eksamensopgave.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Da der gives individuel karakter, skal det angives tydeligt i eksamensopgaven med studienr., hvem der har lavet hvilken del af opgaven.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus introducerer de studerende til en forståelse af kommunikation som grundlæggende for den oplevede virkelighed i organisationen og hvordan kommunikationen dermed bliver sammenvævet med psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske udfordringer, der går igennem de tre strenge i uddannelsen. Vi kommer til at arbejde med kommunikationens rolle i fænomener som fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. På denne baggrund kan vi forholde os refleksivt og kritisk til, hvordan kommunikation kan bruges til at forme virkelighedsopfattelser.

 

Kurset løber mest intensivt i semesterets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, nogle tematiske moduler, workshops og gruppe-feedback sessioner for de enkelte grupper. Introduktionen skaber et fundament for at tænke over kommunikation som både en praktisk disciplin og en vidtspændende akademisk tradition. Modulerne fokuserer på tematiske områder og introducerer centrale problemstilinger og teoretiske begreber. De tematiske moduler følges op med workshops, hvor de studerende i klynger af grupper får lejlighed til at arbejde med eksempler på cases. De studerende arbejder undervejs på at identificere den case, de selv ønsker at arbejde med. Kurset afsluttes med feedback på de studerende egne case-overvejelser.

 

Der samles løbende op i undervisningen ved hjælp af mindre opgaver og mikro-cases, der giver mulighed for kollaborativt at reflektere kritisk over udfordringer og dilemmaer i relation til kommunikation.

 

Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men lægger op til de studerende reflekterer i grupper over kommunikationens rolle i psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske problematikker.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen veksler mellem forelæsning og gruppearbejde med det teoretiske begrebsinventar gennem små opgaver og mikro-cases.
Feedback i undervisningen
De studerende får gennem gruppevejledning feedback på deres selvvalgte case og teorier.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger (kan ændres) 18 timer
Øvelser (kan ændres) 4 timer
Foreløbig litteratur

Fastlægges senere

Sidst opdateret den 20-11-2024