English   Danish

2024/2025  BA-BPSYO2002U  Økonomistyring

English Title
Management Accounting

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Tim Neerup Themsen - Institut for Regnskab (RR)
Primære fagområder
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 24-06-2024

Relevante links

Læringsmål
Ved gennemførelse af dette fag skal den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
  • Redegøre for fagets teorier om og metoder til virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
  • Anvende fagets teorier og metoder til løsning af opgaver og/eller besvarelse af spørgsmål, herunder vise nødvendige udregninger og overvejelser foretaget, relateret til virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
  • Reflektere over fagets forskellige teoriers og metoders indbyrdes sammenhæng, herunder deres anvendelighed i forhold til løsningen af virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
  • Formulere sig i et fagligt klart og tydeligt sprog
Prøve/delprøver
Økonomistyring:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavebesvarelsen skal uploades som pdf. og i ét dokument. Ingen min. eller max. antal sider. Excelark godtages ikke.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Hvis omprøven afholdes som en mundtlig prøve, vil der være tale om en 20 minutters mundtlig prøve uden forberedelse inkl. votering og karakterafgivelse. Til selve prøven trækker den studerende tilfældigt ét spørgsmål ud af flere, som først skal besvares, og som dernæst danner udgangspunkt for en bredere udprøvning i pensum. Spørgsmålet vil være af redegørende karakter og er ikke et beregningsspørgsmål. Den studerende kan dog godt blive bedt om at foretage beregninger under selve eksaminationen. Den studerende skal videre være forberedt på at kunne perspektivere spørgsmålet til hele pensum. Noter må godt anvendes, men da bedømmerne vurderer den selvstændige præstation, anbefales det, at den studerende kun meget kort gør brug af disse.

Eksamensspørgsmålene udleveres ikke på forhånd.

For yderligere informationer om syge-/omprøve, kontakt fagansvarlige.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, præstationsmåling og budgetlægning og -kontrol. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. Hvordan fastsætter man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et socialt og miljømæssigt ansvar? Og hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Faget vil desuden sætte fokus på en række psykologiske og adfærdsmæssige problemstillinger knyttet til økonomistyring.

 

Faget forløber sammenlagt over 12 uger med én tilstedeværelseslektion om ugen og sammenlagt 10 øvelsesgange på to dedikerede øvelseshold. Faget starter første gang med en introduktion til selve faget og til fagfeltet økonomistyring. Herefter følger 10 undervisningsgange og 10 øvelsesgange, hvor der vil blive sat fokus på forskellige økonomistyringsdiscipliner. Sidste lektion fokuserer på eksamen og afrunder faget.

 

Faget tager en pædagogisk tilgang gående på, at det er gennem opgaveløsningen, at de studerende oparbejder deres refleksive kompetencer. Faget vil derfor benytte en lang række opgaver (ca. 40 stk.) baseret på virkelige organisationer. Opgaverne vil skulle løses undervejs til undervisningen i små grupper og vil efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes egne besvarelser.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen tager først og fremmest form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af forelæsninger med pensumgennemgang samt gruppeopgaveløsning med tilhørende dialogbaseret løsningsgennemgang. Opgaverne skal oftest løses ved brug af Microsoft Excel, hvorfor der vil være fokus på en grundig diskussion og gennemgang af løsningerne. Det forventes, at de studerende har læst pensum, inden de møder op, da undervisningen ellers kan være svær at følge.

Undervisningen tager videre form af øvelsesholdundervisning, hvor der igen vil blive lagt vægt på en grundig dialogbaseret løsningsgennemgang, oftest ved brug af tavlen, men også ved brug af Excel, når karakteren af opgaven kræver dette. Det forventes ikke, at de studerende har løst opgaverne på forhånd, men det anbefales kraftigt at forsøge at gøre dette, da tiden ikke tillader opgaveløsning på øvelsesholdene.

Faget har ingen obligatoriske afleveringsopgaver eller delprøver.
Feedback i undervisningen
Feedback på dette fag gives på flere måder. For det første vil der til forelæsningerne være mulighed for at stille spørgsmål til pensum undervejs i fagets forløb og dermed modtage direkte feedback fra underviseren som eksperten på området. Underviseren faciliterer videre gruppearbejde, hvor der lægges vægt på peer feedback imellem de studerende. Her vil der afholdes dialogbaseret løsningsgennemgang, som igen giver mulighed for at modtage feedback på forståelse af pensum og opgaveemnet.

På faget tilbydes for det andet konsultationsmøder med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. Konsultationsmøderne skal ses som en frivillig ordning. Alle emner inden for pensum kan behandles på disse møder.

Fagets opgaver er for tredje udarbejdet i overensstemmelse med eksamensformatet, hvorfor løsningen af opgaverne, samt den tilhørende opgavegennemgang, indirekte støtter de studerendes forberedelse af eksamen. Deltagelse i opgaveløsningen giver med andre ord de studerende mulighed for at modtage feedback på deres evne til at både løse eksamensopgaven samt disponere over tiden tilgængelig til eksamen.
Studenterarbejdstimer
Kontaktundervisning (fysisk fremmøde) 36 timer
Øvelsestimer (fysisk fremmøde) 30 timer
Forberedelse (hjemme) 100 timer
Eksamen (inkl. forberedelse) 40 timer
Foreløbig litteratur

 

Bøger

  • Atkinson, A. A., Kaplan, R.S., Matusumura, E. M. & Young, M. S. (2022): Management Accounting: Information for Decision Making, International Edition. US: Cambridge Business Publishers.

 

Artikler

  • Birnberg, J. G.; Turopolec, L. & Young, S. M. (1983). The organizational context of accounting. Accounting, Organizations and Society, Vol. 8, pp. 111-129.
  • Kaplan R. S. & McMillan, D. (2021). Reimagining the Balanced Scorecard for the ESG Era. Harvard Business Review Digital Articles (February 3, 2021).
  • Merchant, K. A. (2006). Measuring general managers' performances. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 19, No. 6, pp. 893-917.
  • Mouritsen, J. (1987). Det styringsorienterede og det situationsbetingede regnskabsvæsen: To perspektiver på udformning af økonomistyringssystemer. Økonomistyring & Informatik, 3. Årgang, nr. 1.
  • Skærbæk, P. (2001). Økonomistyring uden budgetter? I B. Larsen og S. Jönsson (red.): Teori & Praksis, DJØF´s Forlag
Sidst opdateret den 24-06-2024