2024/2025 BA-BPSYO2002U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, præstationsmåling og budgetlægning og -kontrol. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. Hvordan fastsætter man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et socialt og miljømæssigt ansvar? Og hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Faget vil desuden sætte fokus på en række psykologiske og adfærdsmæssige problemstillinger knyttet til økonomistyring.
Faget forløber sammenlagt over 12 uger med én tilstedeværelseslektion om ugen og sammenlagt 10 øvelsesgange på to dedikerede øvelseshold. Faget starter første gang med en introduktion til selve faget og til fagfeltet økonomistyring. Herefter følger 10 undervisningsgange og 10 øvelsesgange, hvor der vil blive sat fokus på forskellige økonomistyringsdiscipliner. Sidste lektion fokuserer på eksamen og afrunder faget.
Faget tager en pædagogisk tilgang gående på, at det er gennem opgaveløsningen, at de studerende oparbejder deres refleksive kompetencer. Faget vil derfor benytte en lang række opgaver (ca. 40 stk.) baseret på virkelige organisationer. Opgaverne vil skulle løses undervejs til undervisningen i små grupper og vil efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes egne besvarelser. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager først og fremmest form af
tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en
kombination af forelæsninger med pensumgennemgang samt
gruppeopgaveløsning med tilhørende dialogbaseret
løsningsgennemgang. Opgaverne skal oftest løses ved brug af
Microsoft Excel, hvorfor der vil være fokus på en grundig
diskussion og gennemgang af løsningerne. Det forventes, at de
studerende har læst pensum, inden de møder op, da undervisningen
ellers kan være svær at følge.
Undervisningen tager videre form af øvelsesholdundervisning, hvor der igen vil blive lagt vægt på en grundig dialogbaseret løsningsgennemgang, oftest ved brug af tavlen, men også ved brug af Excel, når karakteren af opgaven kræver dette. Det forventes ikke, at de studerende har løst opgaverne på forhånd, men det anbefales kraftigt at forsøge at gøre dette, da tiden ikke tillader opgaveløsning på øvelsesholdene. Faget har ingen obligatoriske afleveringsopgaver eller delprøver. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag gives på flere måder. For
det første vil der til forelæsningerne være mulighed for at stille
spørgsmål til pensum undervejs i fagets forløb og dermed modtage
direkte feedback fra underviseren som eksperten på området.
Underviseren faciliterer videre gruppearbejde, hvor der lægges vægt
på peer feedback imellem de studerende. Her vil der afholdes
dialogbaseret løsningsgennemgang, som igen giver mulighed for at
modtage feedback på forståelse af pensum og opgaveemnet.
På faget tilbydes for det andet konsultationsmøder med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. Konsultationsmøderne skal ses som en frivillig ordning. Alle emner inden for pensum kan behandles på disse møder. Fagets opgaver er for tredje udarbejdet i overensstemmelse med eksamensformatet, hvorfor løsningen af opgaverne, samt den tilhørende opgavegennemgang, indirekte støtter de studerendes forberedelse af eksamen. Deltagelse i opgaveløsningen giver med andre ord de studerende mulighed for at modtage feedback på deres evne til at både løse eksamensopgaven samt disponere over tiden tilgængelig til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|