2024/2025 DIP-D1FMO5007U Virksomhedens økonomiske og politiske omverden
English Title | |
The Economic and Political Environment of the Firm |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-05-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget skal den studerende:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Den nationale og internationale makroøkonomiske udvikling sætter afgørende grundvilkår for virksomheder. I faget gives en grundlæggende viden omkring de overordnede linjer og sammenhænge på varemarkedet, arbejdsmarkedet og de finansielle markeder, som er afgørende for virksomhedernes afsætningsmuligheder, rekrutteringsmuligheder og finansiering. Økonomisk politik har direkte og følgelige konsekvenser for virksomhederne og faget giver de studerende færdigheder til at analysere den økonomiske politiks muligheder og begrænsninger i relevante makroøkonomiske modeller.
I løbet af semesteret vil studerende få mulighed for at aflevere videoafleveringer i grupper eller individuelt. Det er frivillige hjemmeopgaver. De studerende stilles en opgave, hvor de herefter gennemgår løsningen på video og derefter får feedback fra en underviser. Videoløsning muliggør, at de studerende får mulighed for at forklare med ord, hvad de gør, hvilket øger indsigten i, om man forstår og kan videreformidle denne forståelse af det faglige stof. Dette kan træne den studerende i at gå til en mundtlig eksamen i faget.
Indhold
Kurset en teoretisk ramme, så de studerende kan forstå, analysere og formidle praktiske makroøkonomiske problemstillinger. Og vi ønsker, at vores studerende skal være i stand til at deltage i tværfaglige arbejdsprocesser, for at være i stand til at træffe beslutninger om erhvervsmiljøet baseret på relevant information. Kurset giver viden om samfundsmæssig velfærdsanalyse i erhvervsmiljøer, hvilket har en konkurrencepræget markedsstruktur. Desuden giver kurset en teoretisk ramme, der giver mulighed for at opnå andre mål, ud over profitmaksimering, og som er i overensstemmelse med et socialt og virksomhedsansvar. Alle disse vedrører værdiprincipperne: "du er kritisk, når du tænker og konstruktiv, når du samarbejder" "du er konkurrencedygtig i erhvervslivet og medfølende i samfundet" "du forstår etiske dilemmaer og har ledelsesværdierne til at overvinde dem"
Derudover, giver kurset grundlaget for forretningsbeslutningstagning, da vi har med det makroøkonomiske miljø at gøre, som er det virksomhederne opererer med. Kurset giver den makroøkonomiske viden som grundlag for entreprenørisk viden med det formål at løse menneskehedens udfordringer. På baggrund af grundstenen i makroøkonomiske data og makroøkonomisk modellering, vil eleverne håndterer data på en disciplineret måde, samt identificerer mønstre og resultater. Alle disse relaterer sig til vidensprincipperne: "du har dyb forretningskendskab sat ind i en bred sammenhæng" "du genkender menneskehedens udfordringer og har iværksætterviden til at hjælpe med at løse dem" "du er analytisk med data og nysgerrig på tvetydighed"
Endelig sigter de makroøkonomiske teorier, der undervises i, på at maksimere velfærden for den nuværende generation og fremtidige generationer. Kurset giver makroøkonomisk viden, som kan anvendes på både globalt niveau (med international handel og finans) og på lokalsamfundsniveau. Desuden består kurset også af øvelser, som giver eleverne mulighed for at diskutere og få feedback. Alle disse relaterer sig direkte til handlingsprincipperne: "du producerer velstand og beskytter de næste generationers velstand" "du skaber værdi fra globale forbindelser til lokale samfund" "du vokser ved at genlære og ved at lære andre at gøre det samme". |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår både på fremmøde- og onlinehold. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende modtager feedback i forbindelse med videoafleveringer. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Pensum er primært på engelsk. |