2024/2025 DIP-DBUSO1003U Forretningsudvikling
English Title | |
Business Development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå den højeste karakter 12 skal den
studerende:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Forretningsudvikling er vigtigt fordi konkurrence fordele er dynamiske og for at opretholde konkurrencefordele må ledere derfor overveje hvordan forretningsmodellen skal udvikles. Ledere må derfor forholde sig til konstante forandringer i den kontekst hvor forretningen opererer. Desværre er det ofte svært at udvikle forretningen fordi organisationer bliver statiske, har svært ved at forandre sig eller fordi man fokusere på den eksisterende forretning fremfor den fremtidige udvikling.
Centrale emner i faget inkluderer blandt andet: - Forretningsmodeller og udvikling af samme - Analyse af den eksterne kontekst - Innovation i forretningsmodellen - Hvordan undgå inerti og indbygge dynamik i forretningen - Hvordan forholde sig til forandringer i den eksterne kontekst
Faget bygger hovedsagligt på virksomhedscases for at illustrere teorien. Denne form for undervisning kræver at den studerende er velforberedt og engageret i undervisningen. Kurset baserer sig dermed på aktiv læring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen i dette kursus er interaktiv. Der stilles krav til at du som deltager er forberedt og deltager aktivt i undervisningen og i diskussionerne i undervisningen. Undervisningen vil være case-baseret og i undervisningen vil der være gruppearbejde samt teoretiske forelæsninger. Desuden vil der evt indgå en computer simulering. Endelig kommer der enkelte gæsteforelæsere. Et par af disse underviser på engelsk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Der vil løbende være muligt at få feedback til de aftalte konsultationstider. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsform: Hybrid - Kombination af on campus undervisning og online undervisning.
Aftenundervisning mandage og onsdage uge 2, 3, 4, 5, 6 og 9, samt hele dagen onsdag i uge 4 og 8. Ingen undervisning i uge 7.
Med forbehold for ændringer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekstbog, diverse artikler og undervisningscases |