English   Danish

2024/2025  DIP-DDANO2402U  Data og Kundeindsigt i teori og praksis

English Title
Data and customer insights

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Per Østergaard Jacobsen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Markedsføring/Marketing
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 05-08-2024

Relevante links

Læringsmål
Efter en succesfuld gennemførelse af dette kursus, vil deltagerne:
  • - være i stand til at forstå muligheder og begrænsninger i forretningsanalyser for markedsføring og salg
  • - have et overblik over forskellige datatyper og værktøjer til dataanalyse.
  • - udvikle en forståelse af finesserne ved at arbejde med data og kombinationen af forskellige data.
  • - lære at finde ud af, hvordan du bruger data og analyser til at hjælpe med at informere løsningen på et bestemt problem.
  • - være i stand til at identificere hvilke værktøjer der bør anvendes.
  • - være i stand til at fortolke modelresultater, og hvilke spørgsmål du bør stille, før de bruger resultaterne til at træffe forretningsmæssige beslutninger.
  • udvikle evnen til at formidle indsigt fra analysen til de forskellige interessenter i forhold til kunderejsen.
  • - være i stand til at definere forskellige datakilder/typer
Forudsætninger for at deltage i kurset
Før du tager kurset, anbefaler vi, at du skal have grundlæggende forståelse af forskellige datatyper, erfaring med dataanalyse (f.eks. rapportering) og grundlæggende statistisk viden. Inden kursus start gennemføres individuelle test.
Prøve/delprøver
Data og Kundeinsigt i teori og praksis:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, Aflevering af rapport i uge 51.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende der ikke har afleveret projektrapport ifm. den ordinære eksamen skal aflevere en projektrapport.

Studerende der har afleveret en projektrapport ifm. med den ordinære eksamen skal genindlevere en projektrapport. Ved genindlevering kan man vælge følgende:
- Aflevere en tilrettet udgave af projektrapporten
- Aflevere en helt ny projektrapport
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Er data og arbejdet med data strategisk forankret i virksomheden?

 

Hvilke data er vigtige? Hvordan fortolkes disse og hvordan deles disse i virksomheden så der kan sikres gensidigt værdiskabende proaktiv interaktion mellem kunden og virksomheden? Dette kursus introducerer de studerende til en grundlæggende kundeindsigt i forbindelse med marketing og business analytics.

 

Hovedformålet er at give de studerende det fundament, der er nødvendigt for at anvende dataanalyse til den virkelige verdens udfordringer og muligheder. Dvs. i det daglige arbejde med markedsføring, salg og service – altså i kunderejsen.

 

Deltagerne vil lære at identificere data, såvel kvantitative som kvalitative. Fordele og ulemper ved forskellige analytiske værktøjer til deres specifikke behov som fx at have et overblik over forskellige typer data.

 

At forstå gyldige og pålidelige måder at indsamle, analysere og visualisere data på. At anvende forskellige modeller (fx predictive analytics) og anvende data (kundeindsigt) i beslutninger i forhold til interaktion med kunden og dennes oplevelse på kunderejsen. 

 

Virkningsgraden af marketings- og salgsindsatsen er det altafgørende udgangspunkt i at udstyre de studerende med en evne til at lave forudsigelser baseret på data fra fortiden kombineret med andre realtidsparametre (fx gennem anvendelse af AI) der kan påvirke kundeadfærden med det formål at forbedre kunderejsen og dermed den samlede virkningsgrad af ressourceindsatsen.

 

Der vil blive en kort introduktion til Power BI og mulighed for at arbejde med Power BI i forbindelse med kurset i forhold til at arbejde med og præsentere data. 

 

Dette kursus integrerer data i forhold til øvrige kurser og forbereder eleverne til case opgaven der er obligatorisk for alle studerende før det endelige afhandlingsarbejde.

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset bygger på tre forskellige perspektiver:

1. Undervisercentreret læring: Instruktøren præsenterer relevant indhold (f.eks. videoer) om data og analysemetoder. Deltagerne tester deres viden og holdninger gennem online test. Den enkelte deltager modtager en kort feedback baseret på deres besvarelse.

2. Learning-by-doing: Deltagerne opfordres til at medbringe deres egne data, og vi anbefaler at bruge dem til at lære gennem praktisk anvendelse af forskellige metoder. Ved dette kan de forbedre deres forståelse gennem aktiviteter relateret til deres daglige forretningskontekst.

3. Læring gennem sociale interaktioner og gruppearbejde. Deltagerne vil interagere og diskutere med de øvrige deltagere i diskussionsforummet. Derudover vil deltagerne evaluere og få feedback fra øvrige deltagere i case opgaven.
Feedback i undervisningen
I undervisningsperioden vil der være vejledninger i forbindelse med det endelige projekt. Derudover vil eleverne give og modtage feedback til /fra de øvrige studerende.

I forbindelse med to test vil der blive givet en kort skriftlig direkte individuel feedback baseret på den studerende besvarelse.

Studenterarbejdstimer
Tilstedeværelse 27 timer
Forberedelse 110 timer
Eksamen 1 timer
Eksamensforberedelse 15 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningstype: Hybrid - kombination af on campus undervisning og online undervisning.

 

Aftenundervisning mandage og onsdage uge 45-49, samt hele dagen onsdag i uge 47. 

Foreløbig litteratur

CRM 7.0 -  Anvendelse af AI, Copilot, CRM, CX og Data i turbulente tider
(Udkommer sommeren 2024) 

Sidst opdateret den 05-08-2024