2024/2025 DIP-DDANO2402U Data og Kundeindsigt i teori og praksis
English Title | |
Data and customer insights |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-08-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Efter en succesfuld gennemførelse af dette
kursus, vil deltagerne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Før du tager kurset, anbefaler vi, at du skal have grundlæggende forståelse af forskellige datatyper, erfaring med dataanalyse (f.eks. rapportering) og grundlæggende statistisk viden. Inden kursus start gennemføres individuelle test. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Er data og arbejdet med data strategisk forankret i virksomheden?
Hvilke data er vigtige? Hvordan fortolkes disse og hvordan deles disse i virksomheden så der kan sikres gensidigt værdiskabende proaktiv interaktion mellem kunden og virksomheden? Dette kursus introducerer de studerende til en grundlæggende kundeindsigt i forbindelse med marketing og business analytics.
Hovedformålet er at give de studerende det fundament, der er nødvendigt for at anvende dataanalyse til den virkelige verdens udfordringer og muligheder. Dvs. i det daglige arbejde med markedsføring, salg og service – altså i kunderejsen.
Deltagerne vil lære at identificere data, såvel kvantitative som kvalitative. Fordele og ulemper ved forskellige analytiske værktøjer til deres specifikke behov som fx at have et overblik over forskellige typer data.
At forstå gyldige og pålidelige måder at indsamle, analysere og visualisere data på. At anvende forskellige modeller (fx predictive analytics) og anvende data (kundeindsigt) i beslutninger i forhold til interaktion med kunden og dennes oplevelse på kunderejsen.
Virkningsgraden af marketings- og salgsindsatsen er det altafgørende udgangspunkt i at udstyre de studerende med en evne til at lave forudsigelser baseret på data fra fortiden kombineret med andre realtidsparametre (fx gennem anvendelse af AI) der kan påvirke kundeadfærden med det formål at forbedre kunderejsen og dermed den samlede virkningsgrad af ressourceindsatsen.
Der vil blive en kort introduktion til Power BI og mulighed for at arbejde med Power BI i forbindelse med kurset i forhold til at arbejde med og præsentere data.
Dette kursus integrerer data i forhold til øvrige kurser og forbereder eleverne til case opgaven der er obligatorisk for alle studerende før det endelige afhandlingsarbejde. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset bygger på tre forskellige perspektiver:
1. Undervisercentreret læring: Instruktøren præsenterer relevant indhold (f.eks. videoer) om data og analysemetoder. Deltagerne tester deres viden og holdninger gennem online test. Den enkelte deltager modtager en kort feedback baseret på deres besvarelse. 2. Learning-by-doing: Deltagerne opfordres til at medbringe deres egne data, og vi anbefaler at bruge dem til at lære gennem praktisk anvendelse af forskellige metoder. Ved dette kan de forbedre deres forståelse gennem aktiviteter relateret til deres daglige forretningskontekst. 3. Læring gennem sociale interaktioner og gruppearbejde. Deltagerne vil interagere og diskutere med de øvrige deltagere i diskussionsforummet. Derudover vil deltagerne evaluere og få feedback fra øvrige deltagere i case opgaven. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I undervisningsperioden vil der være vejledninger
i forbindelse med det endelige projekt. Derudover vil eleverne give
og modtage feedback til /fra de øvrige studerende.
I forbindelse med to test vil der blive givet en kort skriftlig direkte individuel feedback baseret på den studerende besvarelse. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstype: Hybrid - kombination af on campus undervisning og online undervisning.
Aftenundervisning mandage og onsdage uge 45-49, samt hele dagen onsdag i uge 47. |
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
CRM 7.0 - Anvendelse af AI, Copilot, CRM, CX og Data i
turbulente tider
|