2024/2025 KAN-CJURV2402U International Skatteret & Skattepolitik
English Title | |
International Tax Law & Policy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 75 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Udvikling af personlige kompetencer:
Fagets hovedformål er at klæde de studerende på til at forstå og kritisk kunne analysere det skatteretlige rammeværk for multinationale virksomheder (MNC’ere). Udover at træne deres evner til at skabe overblik i forhold til regler og fakta tilstræbes det endvidere, at de studerende selvstændigt kan identificere juridiske nuancer baseret på de underliggende omstændigheder og analysere disse i en bred samfundsmæssig og international kontekst. Faget stræber også efter at give en dybdegående forståelse af den politiske kontekst bag international skattelovgivning, der omfatter både de overordnede juridiske principper og den internationale politiske dynamik i udviklingen af skattelovgivning på nationalt, EU og internationalt niveau.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
De studerende forventes at have fulgt enten de obligatoriske fag ’Skatteret 1’ og ’Skatteret 2’ på cand.merc.aud.-studiet eller faget ’Skatteret’ på HA(jur.)-studiet. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
International skatteret har gennemgået markante ændringer i det seneste årti. Diskussioner om internationale skattestandarder er blevet centrale i den politiske dagsorden i fora som G20, OECD, EU og FN. Samtidig er ændringer i skatteretten blevet hyppigere og mere revolutionerende og har fanget interesse fra aktører som ngo'er og medier. I en tid med øget globalisering og politisk fokus på international skatteret er dybdegående kendskab til både lovgivningen og den politiske dynamik essentiel for skatteeksperter, der ønsker at arbejde i et internationalt skattemiljø.
På denne baggrund giver faget en dyb forståelse af det juridiske rammeværk og de fiskale politikker, der styrer grænseoverskridende skattespørgsmål for MNC’ere gennem analyse af tre dimensioner af international skatteret: national lovgivning, dobbeltbeskatningsoverenskomster og EU-skattelovgivning.
Kurset fokuserer på udfordringer i international virksomhedsbeskatning, herunder regler og problemstillinger for internationale koncerner fra både dansk og internationalt perspektiv. Her opstår der særlige udfordringer og problemer, idet tilknyttede virksomheder skal betragtes som uafhængige juridiske enheder, der kan indgå i juridiske transaktioner indbyrdes, herunder overføre varer, tjenesteydelser og kapital til hinanden. De komplekse regler på området giver på den ene side koncerner mulighed for skatteplanlægning, mens de på den anden side også indebærer en risiko for dobbeltbeskatning. Kurset giver også indsigt i overvejelser omkring virksomheders sociale ansvar i forhold til konsekvenser ved skatteplanlægning, såsom samfundsmæssig påvirkning, omdømmeskade og politiske foranstaltninger, der kan følge af skatteplanlægningsaktiviteter.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen er research-based og koncentrerer
sig om real-life case-diskussioner om kendte internationale
virksomheder samt diskussioner ud fra banebrydende og aktuelle
videnskabelige artikler og nyeste udviklinger indenfor
international skattepolitik. Derfor forventes aktiv deltagelse fra
alle de studerende i timerne, især når det gælder diskussioner om
virksomheders dilemma mellem at opnå overskud og at handle
samfundsansvarligt.
For at deltage i undervisningen skal de studerende være forberedte, da kun dele af pensum gennemgås i traditionelle forelæsninger, mens resten anvendes i forbindelse med cases og diskussioner af udvalgte problemstillinger, som er belyst i relevante artikler. De studerende forventes også at være bekendte med de generelle begreber og have opnået en grundforståelse af dagens pensum før fremmøde. Blended learning-aktiviteter, herunder quizzes, online videomateriale og gruppearbejde, vil blive inddraget. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Løbende mundtlig feedback og flervejskommunikation | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|