2024/2025 KAN-CKOMO2006U Globale transformationer, risikostyring og kriseledelse
English Title | |
Global Transformations, Risk Governance and Crisis Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer til samfunds- og humanvidenskabelige teorier om globalisering og risiko og diskuterer, hvorledes forestillinger om usikkerhed og risici i forhold til presserende problemstillinger som fx finansielle kriser og ulighed, pandemier og sundhed, og klimaforandringer, præger organisationers aktiviteter og kommunikation. Med organisationer menes virksomheder, der agerer internationalt herunder i det globale syd, offentlige organisationer, herunder internationale organisationer, samt organisationer i det civile samfund.
Gennem læsning af fagets tekster, teoretisk refleksion samt analyser og diskussion af illustrative eksempler i undervisningen skaber de studerende en kritisk forståelse af hvorledes organisationer forestiller sig, identificerer, håndterer og kommunikerer om usikkerhed og risici i komplekse og foranderlige globale kontekster. I forbindelse med besvarelse af eksamensopgaven kan de studerende trække på eksempler fra undervisningen, men det er også muligt at inddrage andre eksempler.
Kurset er opbygget i moduler. Det første introducerer til kurset og diskuterer en række indflydelsesrige perspektiver på globalisering, risiko og sikkerhed. De følgende moduler går i dybden med udvalgte teorier, begreber og empiriske illustrationer og cases. Modul to stiller skarpt på finans, produktion, økonomisk udvikling og ulighed under inddragelse af værdikædeteori, mens tredje modul undersøger spørgsmålet om sundhed og sundhedskriser i skæret af biopolitiske perspektiver. Det fjerde modul fokuserer på klimakrisen, ligeledes under inddragelse af risiko og globaliseringsteori. Afslutningsvis samler modul fem trådene og kigger fremad mod eksamen.
Kurset er organiseret i 10 forelæsninger. Modulerne 1, 2, 3 og 4 efterfølges alle af øvelseshold. Der vil være udstrakt brug af eksempler i de enkelte forelæsningerne til at illustrere og facilitere diskussion af teoretiske pointer.
Der vil indgå elementer af blended learning i kurset samt øvelser i grupper i forbindelse med forelæsninger og øvelseshold. Det forventes, at de studerende har forberedt teksterne til de enkelte forelæsninger og deltager aktivt i undervisningen. Der sondres mellem obligatorisk litteratur og supplerende litteratur. Sidstnævnte er et tilbud om yderligere fordybelse, men forudsættes ikke inddraget til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, øvelser i grupper, samt deltagelse af og diskussion med praktikere hvor det måtte være relevant og muligt. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback i forbindelser med diskussioner og gruppearbejde undervejs i undervisningen, herunder i relation til analyserne af de inddragede eksempler. Der er mulighed for at afklare specifikke spørgsmål i underviserens træffetid. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|