2024/2025 MA-MMASV1618U Selskabsbeskatning
English Title | |
Corporate taxation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Skat
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-09-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Kunne anvende den juridiske metode i relation til
de skatteretlige regler på en konkret, ukendt og kompliceret
problemstilling indenfor indkomstopgørelsen for kapitalselskaber.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Fagets formål er, at give de studerende indgående kendskab til og forståelse for generel selskabsbeskatning. Hovedfokus vil være på reglerne om beskatning af kapitalselskaber, men hovedtræk af beskatningsreglerne for fonde, foreninger og kooperationer vil også indgå. Faget behandler emner som selskabsret (introduktion), subjektiv skattepligt, koncernbeskatning og sambeskatning. Det mere specifikke formål med faget er, at de studerende kan identificere hvilke juridiske enheder, der er underlagt selskabsbeskatning og kan kvalificere disse selskabers subjektive og objektive skattepligt. Når juridiske sammenslutninger er underlagt selskabsbeskatning, kvalificeres ydelser mellem selskabet og dets kapitalejere som udbytte eller avance. Der gælder en særlig skatteretlig regulering for disse ydelser, når kapitalejeren er et kapitalselskab. Selskaber kan have kapitalinteresser i andre selskaber, således at der opstår en koncernforbindelse. Ofte vil der være særlig regulering for disse interesseforbundne juridiske enheder. Der kan både være begunstigende regler og bebyrdende regler. Undervisningen vil behandle disse særlige regelkomplekser. Når selskaber er koncernforbundne, gælder en særlig skatteretlig regulering om sambeskatning. Denne sambeskatning er obligatorisk for selskaber underlagt fuld dansk beskatning og frivillig, for så vidt angår udenlandske koncernforbindelser. Sambeskatningsreglerne er komplekse og indeholder teknisk komplicerede beregninger. De studerende får kendskab til og forståelse for reglerne og de tekniske beregninger. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.
Indhold Faget indledes med at behandle den subjektive skattepligt for juridiske enheder. Det er essentielt, om en juridisk enhed kvalificeres som et skattepligtigt selskab. De særlige udfordringer, som opstår når et selskab indgår i en koncern, behandles. Er det fastlagt, at en juridisk enhed er en selskabsskattepligtig enhed, er det afgørende at kende til den skatteretlige kvalifikation af formuebevægelser mellem selskabet og dets kapitalejere. Særligt når ejeren er en selskabskapitalejer, vil der være udfordringer og alternative løsningsmuligheder inden for skatteretten. Selskaber er i vidt omfang koncernforbundne, så derfor er indkomstopgørelse og skatteberegning i vidt omfang omfattet af sambeskatning. Enten den nationale obligatoriske eller den valgfrie internationale sambeskatning.
Sammenhæng og progression Fagene Selskabsbeskatning, Erhvervsbeskatning og Personbeskatning er uddannelsens grundelementer inden for den subjektive og objektive skattepligt. Disse fag og fagene Kursgevinster og finansielle kontrakter samt Udbytte og aktieavance udgør de bærende elementer i uddannelsen. Selskabsbeskatning forudsætter almen viden om skatteret oger et fundament for fagene International skatteret, International selskabsskatteret, Regnskab og skat, Rekonstruktion og konkurs samt Transfer pricing. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Holdundervisning i dagstimerne | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig, dialogbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|