2024/2025
MA-MMFUO1050U Strategisk kommunikation
English Title |
Strategic
Communication |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
10 |
Max. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig |
- Lars Thøger Christensen - Institut for Ledelse, Samfund og
Kommunikation (MSC)
|
Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
- Strategi/Strategy
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
01-07-2024
|
Læringsmål |
- Kunne identificere og forklare fagets begreber og teorier.
- Kunne demonstrere hvordan fagets begreber og teorier kan
anvendes i egen organisation eller anden valgt empirisk
kontekst.
- Kunne evaluere og reflektere over begrebernes og teoriernes
relevans samt anvendelighed.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Det kræver ingen specielle kommunikations- eller
markedsføringsmæssige forudsætninger at følge kurset.
Kursets målgruppe er ledere, der er interesserede i at forstå
kommunikationens muligheder og begrænsninger i organisationers
strategiske praksis med henblik på at indgå i et kvalificeret med-
og modspil til konsulenter og andre eksperter på området.
Deltagerne forventes at være villige til at udforske og
problematisere gængse opfattelser omkring kommunikationens formål,
publikummer og effekter. |
Prøve/delprøver |
Strategisk
kommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10
sider |
|
Opgavetype: Essay |
|
Udlevering af opgave: Opgaven stilles i
undervisningen |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende forventes at trække aktivt, eksplicit og
korrekt på relevante dele af kursusmaterialet med henblik på at
identificere og analysere én eller flere centrale
kommunikationsproblemstillinger i egen virksomhed. Analysen
kan eksempelvis inddrage dimensioner som kritiske
interessenter, identitet, krisekommunikation, ledelses,
autokommunikation eller transparens. Afgørende er, at man
demonstrerer, at man har styr på pensum og formår at anvende det
korrekt på en konkret
problemstilling.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I komplekse, foranderlige og undertiden fjendtlige omgivelser er
det et must at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig
flere organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation
som et strategisk ledelsesanliggende.
Kommunikationsopgaver går som følge heraf i stigende grad på tværs
af formelle organisationsgrænser og involverer mange forskellige
faglige discipliner.
I kurset fremlægges og diskuteres hovedlinjerne i disse
ændringer med afsæt i strategi, organisationsteori, public
relations, marketing og management med henblik på at bibringe de
studerende en nøgtern og kritisk forståelse af, hvorledes
organisationer arbejder med strategisk kommunikation i praksis,
hvorledes de søger at kommunikere mere effektivt og hvorledes
forskellige kommunikationsmåder præger en organisation og dens
forhold til omverden.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kombinerer teorioplæg, cases,
øvelser og gæsteforedrag. Undervisningen inddrager løbende
deltagernes egne erfaringer. Det er altafgørende at være
velforberedt til undervisningen samt deltage aktivt i denne med
kommentarer og mindre oplæg. |
Feedback i undervisningen |
Mulighed for feedback i undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
105 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Sidst opdateret den
01-07-2024