English   Danish

2024/2025  MA-MMPGV1151U  Digitalisering, organisering og ledelse

English Title
Digitization, organization and governance

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
Kursusansvarlig
  • Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
  • Ursula Plesner - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 27-06-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Viden om hvordan digitalisering påvirker organisationer, arbejdet og ledelsesopgaverne i den offentlige sektor
  • Evne til at analysere vilkårene for og konsekvenserne af digitalisering i organisationer
  • Evne til at identificere og kritisk reflektere over de ledelsesopgaver og -dilemmaer, der følger af digitaliseringen
  • Evne til at bruge viden, analyser og refleksioner strategisk og handlingsorienteret
Prøve/delprøver
Digitalisering, organisering og ledelse:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Kombination af opgave og fremlæggelse, Opgave(r), Peer review
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Forår og Efterår
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15 sider
Opgavetype: Projektrapport
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Beskrivelse af aktiviteter
Kombination af opgave og fremlæggelse: Før hver undervisningsgang arbejder du med en case, som vi sammen diskuterer når vi mødes. Det veksler, om du uploader svar i et online diskussionsforum eller om du fremlægger sammen med din studiegruppe.
Opgave(r): I forbindelse med hver undervisningsgang udarbejdes en kort individuel opgave, som tager udgangspunkt i et ledelsesproblem, du selv definerer. Du bygger hver gang videre på opgaven på basis af feedback og nye delopgaver. I alt udarbejder du fem individuelle opgaver.
Peer review: To gange i løbet af kurset giver du feedback til og modtager feedback fra en medstuderende på en individuel opgave.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette fag er skabt for at gøre offentlige ledere bedre i stand at navigere i konteksten af en offentlig sektor præget af ambitiøse digitaliseringsstrategier og mangeartede digitaliseringsprojekter.
Vi tematiserer digitalisering som politisk reformprogram, som effektiviseringsværktøj samt som konkrete organisatoriske forandringsprojekter.

Faget giver indblik både i måder, hvorpå det er lykkedes for offentlige organisationer at skabe værdi ved at øge kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen og i ledelsesudfordringer, der knytter sig til digitalisering, fx når nye opgaver skal defineres og nye professionelle relationer, strukturer og rutiner skal etableres. Vi belyser også ledelsesmæssige dilemmaer, der opstår med de politiske, etiske og organisatoriske aspekter af digitalisering.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningsmaterialet er baseret undervisernes pågående forskning i digitalisering af offentlige organisationer og dermed på aktuel litteratur og aktuelle cases om digitalisering, organisering og ledelse. Samtidig inkluderer vi klassiske værker, der kan hjælpe os til at forstå grundlæggende dynamikker i forholdet mellem teknologi og organisering.

Faget er designet som et blended learning forløb, hvor vi mødes fem halve dage (24 timer) og har online aktiviteter ind imellem disse møder (24 timer).
Vi har designet cases til hvert undervisningstema. De har to formål: de giver en række eksempler på inspirerende digitaliseringsprojekter i den offentlige sektor, set fra en ledelsesvinkel, og vi bruger dem til at træne analytiske færdigheder ved at anvende begreber fra litteraturen til at forstå dem. Desuden arbejder vi løbende med at udvikle de studenteroplæg, der kommer til at danne basis for kursets eksamensopgaver. Når vi mødes veksler undervisningen mellem oplæg, gæsteforelæsninger og øvelser.
Feedback i undervisningen
Der gives enten peer-to-peer feedback eller/og underviser-feedback på fem afleveringer.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse 102 timer
Undervisning 24 timer
Eksamen 24 timer
Foreløbig litteratur

Litteraturen til faget spænder over engelsksprogede klassikere til nyere dansksprogede artikler, og der knytter sig case-videoer og andet casemateriale til kurset. Alt materiale vil blive gjort tilgængeligt via Canvas.

Sidst opdateret den 27-06-2024