2024/2025 MA-MMPGV1151U Digitalisering, organisering og ledelse
English Title | |
Digitization, organization and governance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af aktiviteter | ||||||||||||||||||||||||
Kombination af
opgave og fremlæggelse: Før hver undervisningsgang arbejder
du med en case, som vi sammen diskuterer når vi mødes. Det veksler,
om du uploader svar i et online diskussionsforum eller om du
fremlægger sammen med din studiegruppe.
Opgave(r): I
forbindelse med hver undervisningsgang udarbejdes en kort
individuel opgave, som tager udgangspunkt i et ledelsesproblem, du
selv definerer. Du bygger hver gang videre på opgaven på basis af
feedback og nye delopgaver. I alt udarbejder du fem individuelle
opgaver.
Peer review:
To gange i løbet af kurset giver du feedback til og modtager
feedback fra en medstuderende på en individuel
opgave.
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget giver indblik både i måder, hvorpå det er lykkedes for offentlige organisationer at skabe værdi ved at øge kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen og i ledelsesudfordringer, der knytter sig til digitalisering, fx når nye opgaver skal defineres og nye professionelle relationer, strukturer og rutiner skal etableres. Vi belyser også ledelsesmæssige dilemmaer, der opstår med de politiske, etiske og organisatoriske aspekter af digitalisering. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningsmaterialet er baseret undervisernes
pågående forskning i digitalisering af offentlige organisationer og
dermed på aktuel litteratur og aktuelle cases om digitalisering,
organisering og ledelse. Samtidig inkluderer vi klassiske værker,
der kan hjælpe os til at forstå grundlæggende dynamikker i
forholdet mellem teknologi og organisering.
Faget er designet som et blended learning forløb, hvor vi mødes fem halve dage (24 timer) og har online aktiviteter ind imellem disse møder (24 timer). Vi har designet cases til hvert undervisningstema. De har to formål: de giver en række eksempler på inspirerende digitaliseringsprojekter i den offentlige sektor, set fra en ledelsesvinkel, og vi bruger dem til at træne analytiske færdigheder ved at anvende begreber fra litteraturen til at forstå dem. Desuden arbejder vi løbende med at udvikle de studenteroplæg, der kommer til at danne basis for kursets eksamensopgaver. Når vi mødes veksler undervisningen mellem oplæg, gæsteforelæsninger og øvelser. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives enten peer-to-peer feedback eller/og underviser-feedback på fem afleveringer. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen til faget spænder over engelsksprogede klassikere til nyere dansksprogede artikler, og der knytter sig case-videoer og andet casemateriale til kurset. Alt materiale vil blive gjort tilgængeligt via Canvas. |