2024/2025
MA-MMPGV2109U Forandringsledelse i en reform og
styringskontekst
English Title |
Change management in a reform and
governance context |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
20-06-2024
|
Læringsmål |
Læringsmål ift. viden, færdigheder og
kompetencer:
- At du har en dybdegående viden og forståelse af de centrale
begreber inden for pensum: reform, styring, ledelse og
forandringsteori i en aktuel offentlig ledelseskontekst.
- At du har en forståelse af hvordan indsamlingen af data/empiri
samt teorierne kan anvendes i analyser af aktuelle
forandringsproblemstillinger og du har evnen til a reflektere over
empiriens tvetydighed.
- At du kan bruge analyserne til at forandre din egen
ledelsespraksis til gavn for din egen
organisation
|
Prøve/delprøver |
Forandringsledelse i en reform og
styringskontekst:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport
på 10-15 sider.
Rapporten skal tage udgangspunkt i fagets begreber og kan være
case-baseret.
Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og
skriftlige præstation.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give et forskningsbaseret indblik
i forandring og reform som vilkår for offentlig ledelse.
Faget vil se på forandring og reform på forskellige niveauer og
på relationen og dynamikken mellem niveauerne. Samtidig vil
faget give en historiskfunderet forståelse af forandring i
tråd med den seneste samfundsvidenskabelige forskning. Der er først
fokus på forandringsforståelse, dvs. modeller og teorier om
forandring. Herefter følger bl.a. temaer om mega-trends i
omgivelserne, reformer i den offentli-ge sektor, offentlig
innovation, resultatbaseret ledelse (performance-based management)
samt organisationsudvikling og organisationsforandring.
Til hver del af faget knytter der sig en række forskellige
ledelsesudfordringer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå som en
vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og
sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne
cases. |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig feedback og dialog med holdet.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
32 timer |
Forberedelse |
105 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Sidst opdateret den
20-06-2024