English   Danish

2024/2025  KAN-CPSYV3000U  Akademisk Internship semester

English Title
Academic Internship semester

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 30 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
Kursusansvarlig
  • Marianne Stang Våland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Spørgsmål om faget bedes sendes til Marianne Stang Våland msv.marktg@cbs.dk
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organisation
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 31-01-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Udvælge og beskrive en opgave, der blev løst eller forsøgt løst i praktikforløbet med deltagelse af den studerende.
  • Identificere en organisatorisk problemstilling i internship-organisationen, som har haft betydning for den studerendes opgaveløsning under praktikforløbet, og som har relevans for CM(psyk) kompetenceprofilen.
  • Foretage en teoretisk baseret analyse af den organisatoriske problemstilling samt dens betydning for den studerendes opgaveløsning ved at integrere selvvalgte teorier fra pensum på Academic Internship samt mindst 300 siders litteratur fra HA/CM(psyk)'s fagområde med relevans for problemstillingen.
  • Indsamle empiri til belysning af problemformuleringen ud fra relevante metoder.
  • Udvikle en balanceret, kritisk, refleksiv forståelse af internship-organisationen og af egen rolle i denne.
  • Komme med relevante og ift. analysen adækvate organisatoriske anbefalinger der adresserer problemstillingen.
  • Reflektere over egen rolle og læring i praktikforløbet og demonstrere en kritisk forståelse af samspillet mellem opgaveløsningen, den organisatorisk kontekst og praktikantrollen.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Den studerende skal have gennemført og bestået 1. og 2. semester på CMP
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 3
Obligatoriske hjemmeopgaver
Der skal udarbejdes tre godkendelsesopgaver, som skal afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt før klyngevejledningerne:
1. godkendelsesopgave: Problemstilling, problemformulering, metode- og teoriovervejelser, max. 3. sider.
2. godkendelsesopgave: Metodevalg og analyse af empiri, max. 3. sider
3. godkendelsesopgave: Refleksion over læring, idéer til analysen og valg af teori, max. 3. sider.

Det er en forudsætning at opgaverne bliver godkendt, ellers kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
Ved ikke godkendt deltagelse i en eller flere obligatoriske aktiviteter eller ved sygdom vil der være mulighed for at aflevere erstatningsopgaver.
Prøve/delprøver
Akademisk internship semester:
Prøvens ECTS 30
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 20 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved omprøven indleveres ny max 20 siders projekt inden 30 min. individuel mundtlig eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Internship rapporten skal omfatte:

 

  • En introduktion til internship-organisationen og til den/de opgave/r som den studerende løste eller forsøgte at løse under sit internship, samt til den valgte organisatoriske problemstilling.
  • En problemformulering som afspejler den valgte problemstilling, hvori den studerende (direkte eller indirekte) er involveret gennem sin opgaveløsning i internship-organisationen. 
  • En redegørelse for den relevante (obligatorisk og selvvalgt) akademiske litteratur.
  • En redegørelse og begrundelse for hvilke metoder, der anvendes til at undersøge den valgte problemstilling.
  • En teoretisk baseret analyse af den valgte problemstilling. Det er afgørende at analysens påstande er solidt underbyggede både empirisk og teoretisk. 
  • Refleksion over egen rolle og læring i praktikforløbet. Her er det vigtigt at udvise en kritisk forståelse af samspillet mellem den studerendes opgaveløsning, internship-organisationen og praktikantrollen.
  • Organisatoriske anbefalinger på baggrund af analysen– med udgangspunkt i erfaringerne (egen rolle/position).
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-kvalifikationer i arbejdslivet, og får herigennem afprøvet deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i praktiske, virksomhedsrelaterede problematikker, og på den anden side anskuer dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og perspektiver anskueliggøres.

 

Det akademiske internship sker som en praktikperiode af i alt 14 arbejdsugers varighed i en konkret organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt, praktikperiode, praktikrapport samt klyngevejledning. Praktikperioden finder sted i perioden juli-januar på studiets 3. semester. Det er en forudsætning, at 2. semester er afsluttet, samt at praktikopholdet er godkendt af fagsansvarlig inden arbejdet påbegyndes.

 

NB. Praktikopholdet kan ikke foregå i den samme organisation hvor man allerede er ansat som studentermedhjælper, e.l. Denne regel gælder også i forhold til organisationens kontorer udenbys eller i udlandet.

 

Praktikopholdet vurderes udfra følgende kriterier:

 

  • Praktikstedets relevans for CM(psyk) studiet. Praktikstedets aktiviteter skal kunne reflektere mindst et af studiets faglige kerneområder. På CM(psyk) er dette facilitering af kreativitet og innovation, ledelse af beslutningsprocesser, projektledelse, strategi og lederskab, forandringer og forandringsledelse, organisationsudvikling i praksis, samt proceskonsulation.

  • Praktikopgavernes relevans for CM(psyk) studiets kompetenceprofil. Et udkast til opgavebeskrivelse skal indgå som en del af praktikkontrakten.

 

Undervisningsformer

Fagets omfang på 30 ECTS svarer til 825 SAT. Heraf går ca. 267 timer til udformning af godkendelsesopgaver og praktikrapport samt 40 timer til eksamen og forberedelse. Altså er der ca. 518 timer til selve internship’et (inklusiv deltagelse i klyngevejledning og introforelæsningen), hvilket svarer til 14 ugers fuldtidsarbejde. Hvordan internship-timerne præcist afvikles aftales med virksomheden/​organisationen, og må gerne afvikles over længere tid med færre ugentlige arbejdstimer. 

 

Faget omfatter derudover en introforelæsning (4 lektioner on campus), samt 4 klyngevejledningsgange (4 lektioner per vejledning). Faget starter med en introforelæsning som introducerer til faget og pensum, og indeholder enkelte refleksionsøvelser. Klyngevejledningerne foregår fysisk på CBS campus.  

 

Før hver vejledning uploader klyngens medlemmer enten et kort oplæg hvori de beskriver deres praktikerfaringer (udfra definerede spørgsmål) - en obligatorisk godkendelsesopgave - som alle i klyngen læser. Oplægget/opgaven er en forudsætning for at komme ’på’ i klyngen og få vejledning. De tre opgaver skal godkendes af klyngevejleder. Ved selve klyngevejledningen reflekterer hver praktikant over egne erfaringer og progression ift arbejdet med praktikrapporten, i dialog med resten af klyngen og klyngevejleder.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Introforelæsning og klyngevejledning. Hvis praktikopholdet foregår i udlandet kan den studerende deltage i klyngevejledning via Teams/Zoom.
Feedback i undervisningen
Feedback foregår på klyngevejledningen, hvor der arbejdes med systematisk feedback til den enkelte studerendes opgavebesvarelser. De studerende trænes i at give feedback på hinandens opgaver, således at en del af feedbacken er peer-to-peer baseret.
Den enkelte studerende modtager også individuel feedback efter den mundtlige eksamen.
Studenterarbejdstimer
Udforming af praktikrapport 111 timer
Forberedelse af eksamen 40 timer
Internship 518 timer
Udarbejdelse af tre obligatoriske godkendelsesopgaver 63 timer
Læsning af pensum og selvvalgt litteratur 93 timer
Yderligere oplysninger

Den studerende tilmelder sig Akademisk Internship ved at aflevere en kontrakt, som skal godkendes af fagansvarlig. Kontrakten findes på my.cbs.dk og skal sendes til Marianne Stang Våland: msv.marktg@cbs.dk senest den 1. juni 2023. Der kommer hurtigt svar på om kontrakten er godkendt, men de studerende bliver først samlet tilmeldt faget via administrationen i august.

 

 

Foreløbig litteratur

Krantz & Maltz: ”A framework for consulting to organizational role" (kan downloades på følgende site: http:/​/​triadllc.com/​pdf/​ConsultingPsyc-Role.pdf.

 

Emerson, R.M. (1995). Fieldnotes in Ethnographic Research. In R.M. Emerson, R.I Fretz & L.L. Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes, Chicago: University of Chicago Press. Kap 1.

 

Davies, B., & Harré, R. (2014). Positionering: Diskursiv produktion af selver. Mindspace.

 

Anteby, M. (2013). Relaxing the taboo on telling our own stories: Upholding professional distance and personal involvement. Organization Science24(4), 1277-1290.

 

Schön, Donald 2001: Den reflekterende praktiker. Forlaget KLIM. Kapitel 5.

 

DeWalt, K. M., & DeWalt, B. R. (1998). Participant Observation. Kap. 8 i Bernard, H. R and Gravlee, C. C. Handbook of methods in cultural anthropology. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, s. 259-299. 

 

Ahrens, T., & Chapman, C. S. (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Accounting, organizations and society31(8), 819-841.

 

Der udover inddrages selvvalgte teorier fra pensum på Cand.merc.(psyk)s 1. og 2. semester samt andre relevante teorier jf. læringsmålene.  

Sidst opdateret den 31-01-2024