2024/2025 KAN-CPSYV3000U Akademisk Internship semester
English Title | |
Academic Internship semester |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 30 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Spørgsmål om faget bedes sendes til Marianne Stang Våland msv.marktg@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-09-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have gennemført og bestået 1. og 2. semester på CMP | ||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der skal udarbejdes tre godkendelsesopgaver, som skal afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt før klyngevejledningerne: 1. godkendelsesopgave: Problemstilling, problemformulering, metode- og teoriovervejelser, max. 3. sider. 2. godkendelsesopgave: Metodevalg og analyse af empiri, max. 3. sider 3. godkendelsesopgave: Refleksion over læring, idéer til analysen og valg af teori, max. 3. sider. Det er en forudsætning at opgaverne bliver godkendt, ellers kan den studerende ikke indstilles til eksamen. Ved ikke godkendt deltagelse i en eller flere obligatoriske aktiviteter eller ved sygdom vil der være mulighed for at aflevere erstatningsopgaver. |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-kvalifikationer i arbejdslivet, og får herigennem afprøvet deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i praktiske, virksomhedsrelaterede problematikker, og på den anden side anskuer dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og perspektiver anskueliggøres.
Det akademiske internship sker som en praktikperiode af i alt 14 arbejdsugers varighed i en konkret organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt, praktikperiode, praktikrapport samt klyngevejledning. Praktikperioden finder sted i perioden juli-januar på studiets 3. semester. Det er en forudsætning, at 2. semester er afsluttet, samt at praktikopholdet er godkendt af fagsansvarlig inden arbejdet påbegyndes.
NB. Praktikopholdet kan ikke foregå i den samme organisation hvor man allerede er ansat som studentermedhjælper, e.l. Denne regel gælder også i forhold til organisationens kontorer udenbys eller i udlandet.
Praktikopholdet vurderes udfra følgende kriterier:
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Introforelæsning og klyngevejledning. Hvis praktikopholdet foregår i udlandet kan den studerende deltage i klyngevejledning via Teams/Zoom. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback foregår på klyngevejledningen, hvor der
arbejdes med systematisk feedback til den enkelte studerendes
opgavebesvarelser. De studerende trænes i at give feedback på
hinandens opgaver, således at en del af feedbacken er peer-to-peer
baseret.
Den enkelte studerende modtager også individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende tilmelder sig Akademisk Internship ved at aflevere en kontrakt, som skal godkendes af fagansvarlig. Kontrakten findes på my.cbs.dk og skal sendes til Marianne Stang Våland: msv.marktg@cbs.dk senest den 1. juni 2023. Der kommer hurtigt svar på om kontrakten er godkendt, men de studerende bliver først samlet tilmeldt faget via administrationen i august.
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Krantz & Maltz: ”A framework for consulting to organizational role" (kan downloades på følgende site: http://triadllc.com/pdf/ConsultingPsyc-Role.pdf.
Emerson, R.M. (1995). Fieldnotes in Ethnographic Research. In R.M. Emerson, R.I Fretz & L.L. Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes, Chicago: University of Chicago Press. Kap 1.
Davies, B., & Harré, R. (2014). Positionering: Diskursiv produktion af selver. Mindspace.
Anteby, M. (2013). Relaxing the taboo on telling our own stories: Upholding professional distance and personal involvement. Organization Science, 24(4), 1277-1290.
Schön, Donald 2001: Den reflekterende praktiker. Forlaget KLIM. Kapitel 5.
DeWalt, K. M., & DeWalt, B. R. (1998). Participant Observation. Kap. 8 i Bernard, H. R and Gravlee, C. C. Handbook of methods in cultural anthropology. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, s. 259-299.
Ahrens, T., & Chapman, C. S. (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Accounting, organizations and society, 31(8), 819-841.
Der udover inddrages selvvalgte teorier fra pensum på Cand.merc.(psyk)s 1. og 2. semester samt andre relevante teorier jf. læringsmålene. |