English   Danish

2025/2026  BA-BFILO2230U  Erkendelsesfilosofi

English Title
Epistemology

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Johan Gersel - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Morten Sørensen Thaning - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Den studerende skal kunne analysere og forholde sig kritisk over for både påkaldelser af vidensautoritet samt skeptiske afvisninger af vidensautoritet..
  • Den studerende skal kunne differentiere mellem forskellige former for objektivitet og subjekt-afhængighed, samt kunne drage de praktiske konsekvenser dette har for vidensautoritet.
  • Den studerende skal kunne foretage grundige analyser og kritik af filosofiske argumentationer om viden, erkendelse og objektivitet.
  • Den studerende vil på baggrund af pensum skulle kunne reflektere filosofisk over den rolle, som påkaldelse af objektiv viden eller afvisningen af muligheden for objektiv viden spiller i organisationer, virksomheder og på samfundsniveau ud fra både et socialt og eksistentielt perspektiv.
  • .
Prøve/delprøver
Erkendelsesfilosofi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 30 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Den studerende må medbringe følgende i forberedelseslokalet
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende må desuden medbringe simple skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Der trækkes et stykke af en kendt filosofisk tekst, hvis argument skal analyseres og diskuteres i relation til resten af fagets pensum.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget Erkendelsesfilosofi har til formål at introducere den studerende til nutidige filosofiske diskussioner om kriterierne for viden og objektivitet. Faget tager udgangspunkt i, at viden er et praktisk fænomen, både når individet reflekterer for sig selv, men også i sociale sammenhænge: Viden giver autoritet, men at påkalde sig viden indebærer også altid forpligtelser.  Ud fra dette praktiske udgangspunkt undersøges den filosofiske debat om de kriterier, som en dom skal opfylde for at kunne gøre fordring på en status som viden om objektive sagforhold. Undervisningen vil løbende inddrage organisatoriske og samfundsmæssige perspektiver for at demonstrere relevansen af de diskuterede epistemologiske emner.  

Faget vil være struktureret om fire overordnede sæt af spørgsmål:

  1. Hvad er kriterierne for viden?
  2. Hvad vil det sige at viden er ’objektiv’? Hvilke forskellige forståelser af subjekt-afhængighed må vi skelne mellem?
  3. Hvori består den menneskelige erkendelses endelighed? Hvilke konsekvenser for menneskets selvforståelse og eksistentielle holdning følger heraf?
  4. Hvad er den organisatoriske relevans af at kunne påkalde sig eller afvise objektiv viden?

 

Inden for fagets rammer vil en blot nogenlunde dækkende gennemgang af moderne epistemologi blive for overfladisk til at kunne opøve de analytiske egenskaber, som filosofisk læsning og diskussion påkræver. Faget vil derfor udvælge to centrale filosofiske diskussioner som følges dybdegående. Denne eksemplariske tilgang tillader en grundighed, der kan opøve analytiske og refleksive evner, som den studerende kan anvende i andre sammenhænge. Kursets første spor fokuserer på begrebet viden og det andet på begrebet objektivitet. Det specifikke indhold af begge spor kan i princippet udskiftes afhængigt af undervisernes forskningsinteresser. Dog er det påkrævet, at de diskussioner, der til enhver tid vælges indenfor de to spor, er af central væsentlighed for den nutidige epistemologiske debat.

Faget vil være fokuseret på en diskussion af udviklingen mellem de forskellige filosoffers synspunkter. Undervisningen vil analysere både de fælles opfattelser og de uenigheder, der driver den filosofiske udvikling i de behandlede tekster. Den sidste del af kurset er centreret om de praktiske konsekvenser af at gøre fordring på viden samt de eksistentielle implikationer af begrænsningerne i menneskelig erkendelse. 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser
Diskussionsseminarer
Feedback i undervisningen
De studerende inddrages løbende i undervisningen med hjælp fra diskussionsfaciliterende opdrag. Undervisningsassistenter vil indgå i diskussion med de studerende omkring et uddrag af fagets tekster. Derudover vil de studerende blive inddraget i diskussion med externe oplægsholdere.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 36 timer
Øvelser 24 timer
Eksamen 20 timer
Forberedelse 126 timer
Foreløbig litteratur

Introduktion:

  1. Autonomy and its Burdens – John McDowell
  2. Meditations on First Philosophy: Mediations 1 + 2 – René Descartes
  3. “What is justified belief” – Alvin Goldman.

Knowledge and the space of reasons:

  1. Enquiry Concerning Human understanding: section 2-5 – David Hume
  2. Prolegomena to any future metaphysics: § 5–20 + §29-30 - Kant
  3. Brandom’s study guide to Sellars. -  Robert Brandom
  4. A Coherency theory of truth and Knowledge – Donald Davidson
  5. Philosophy and the Mirror of nature: Chapter 8– both by Richard Rorty
  6. Knowledge and the internal – John McDowell
  7. “Knowledge and the social articulation of the space of reasons” - Robert Brandom

Objectivity and the view from nowhere

  1. Descartes and the Project of Pure inquiry: Chapter 2 – Bernard Williams
  2. The view from nowhere: Chapter 8 – Thomas Nagel
  3. The Sources of Normativity: Introduction and chapter 1 – Christine Korsgaard
  4.  “Judgement artikel” - Johan Gersel, Morten S. Thaning, Thomas Poulsen

Sandhedssøgen, etik og politik

  1. Sokrates’ forsvarstale – Platon
  2. “Earning the right to realism or relativism in ethics” – Carol Rovane
  3. Sandhed og metode, s. 253-258, 264-271, 272-292, 324-343 - Hans-Georg Gadamer
Sidst opdateret den 26-06-2025