2025/2026 BA-BFILO2260U Entreprenørskab
English Title | |
Entreprenurship |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende introduktion til og forståelse for den proces, der ligger i at skabe en ny virksomhed. Rejsen strækker sig fra idéudvikling og opstart til etableringen af en levedygtig forretning.
Kurset har både en teoretisk og en praktisk dimension.
På den teoretiske side introduceres de studerende til centrale teorier om iværksætteri. Der lægges vægt på at forstå de filosofiske og økonomiske grundantagelser bag disse teorier, som diskuteres i en nutidig kontekst med afsæt i moderne iværksætterforskning.
På den praktiske side arbejder de studerende med konkrete cases om start-ups, som giver dem indsigt i de mange dilemmaer og udfordringer, der kan opstå under etableringen af en virksomhed. Gennem koblingen mellem teori og praksis lærer de at reflektere over muligheder, afvejninger og risici i iværksætterprocessen. Særligt får de indsigt i centrale dilemmaer gennem virksomhedens livscyklus – fra opbygning af team og fordeling af roller og egenkapital, til tiltrækning af investorer og beslutningen om at træde ud af virksomheden. |
||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
Kurset er baseret på en kombination af forelæsninger og case-baserede diskussioner. | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisning via case-baserede diskussioner. | ||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||
· Alvarez, S. A., & Barney, J. B. 2007. Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1–2): 11–26. · Dimov, D. 2011. Grappling with the Unbearable Elusiveness of Entrepreneurial Opportunities. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1): 57–81. · Feld, B., & Ramsinghani, M. 2014. Startup Boards: Getting the Most Out of Your Board of Directors. Hoboken, New Jersey: Wiley. (Selected chapters) · Foss, N. J., & Klein, P. G. 2020. Entrepreneurial Opportunities: Who Needs Them? Academy of Management Perspectives, 34(3): 366–377. · Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. Journal of Economic Literature, 35(1): 60-85. · Knight, F. H. 1921. Risk, uncertainty and profit. New York: Cosimo Classics. (Selected chapters) · Schumpeter, J. A. (1947). The Creative Response in Economic History, The Journal of Economic History, 7(2):149-159. · Shane, S., & Venkataraman, S. 2000. The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1): 217–226. · Wasserman, N. 2012. The Founder's Dilemmas: Anticipating and Avoiding the Pitfalls That Can Sink a Startup. Princeton, N.J.: Princeton University Press. (Selected chapters) |