English   Danish

2025/2026  BA-BFILO2260U  Entreprenørskab

English Title
Entreprenurship

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Christian Garmann Johnsen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Christina Lubinski - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Entreprenørskab/Entrepreneurship
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2025

Relevante links

Læringsmål
  • Forstå, forklare og diskutere centrale teorier om iværksætteri
  • Diskuter de filosofiske og økonomiske antagelser i teorier om iværksætteri
  • Anvend iværksætterteorier på virkelige cases om nystartede virksomheder
  • Analyser de dilemmaer og afvejninger, der er involveret i at skabe nystartede virksomheder
  • Reflektere over beslutningstagning i en start-up sammenhæng, og hvordan beslutninger påvirker livscyklussen for start-ups
Prøve/delprøver
Entreprenørskab:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Den studerende trækker et teoretisk spørgsmål fra pensum med et tilhørende analytisk spørgsmål. Ved eksaminationen lægger den studerende ud med sit bud på hhv. det teoretiske og det analytiske spørgsmål og derefter stilles der uddybende spørgsmål til oplægget samt evt. andre dele af pensum.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende introduktion til og forståelse for den proces, der ligger i at skabe en ny virksomhed. Rejsen strækker sig fra idéudvikling og opstart til etableringen af en levedygtig forretning.

 

Kurset har både en teoretisk og en praktisk dimension.

 

På den teoretiske side introduceres de studerende til centrale teorier om iværksætteri. Der lægges vægt på at forstå de filosofiske og økonomiske grundantagelser bag disse teorier, som diskuteres i en nutidig kontekst med afsæt i moderne iværksætterforskning.

 

På den praktiske side arbejder de studerende med konkrete cases om start-ups, som giver dem indsigt i de mange dilemmaer og udfordringer, der kan opstå under etableringen af en virksomhed. Gennem koblingen mellem teori og praksis lærer de at reflektere over muligheder, afvejninger og risici i iværksætterprocessen. Særligt får de indsigt i centrale dilemmaer gennem virksomhedens livscyklus – fra opbygning af team og fordeling af roller og egenkapital, til tiltrækning af investorer og beslutningen om at træde ud af virksomheden.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset er baseret på en kombination af forelæsninger og case-baserede diskussioner.
Feedback i undervisningen
Feedback i undervisning via case-baserede diskussioner.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 38 timer
Forberedelse 167 timer
Eksamen 1 timer
Foreløbig litteratur

·       Alvarez, S. A., & Barney, J. B. 2007. Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1–2): 11–26.

·       Dimov, D. 2011. Grappling with the Unbearable Elusiveness of Entrepreneurial Opportunities. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1): 57–81.

·       Feld, B., & Ramsinghani, M. 2014. Startup Boards: Getting the Most Out of Your Board of Directors. Hoboken, New Jersey: Wiley. (Selected chapters)

·       Foss, N. J., & Klein, P. G. 2020. Entrepreneurial Opportunities: Who Needs Them? Academy of Management Perspectives, 34(3): 366–377.

·       Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. Journal of Economic Literature, 35(1): 60-85.

·       Knight, F. H. 1921. Risk, uncertainty and profit. New York: Cosimo Classics. (Selected chapters)

·       Schumpeter, J. A. (1947). The Creative Response in Economic History, The Journal of Economic History, 7(2):149-159.

·       Shane, S., & Venkataraman, S. 2000. The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1): 217–226.

·       Wasserman, N. 2012. The Founder's Dilemmas: Anticipating and Avoiding the Pitfalls That Can Sink a Startup. Princeton, N.J.: Princeton University Press. (Selected chapters) 

Sidst opdateret den 26-06-2025