2025/2026 BA-BFILO2420U Filosofisk Etik
English Title | |
Philosophical Ethics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget lærer dig om etik og ansvarlighed i den filosofiske tradition og udforsker etikkens rolle i samfundet i dag. Ved at introducere til en række af filosofihistoriens vigtigste etiske tænkere igennem læsning af deres egne tekster og værker, spørger det til hvad ansvarlighed egentlig er og hvad det betyder for mennesker, såvel som for institutioner. Ved hjælp af en undersøgelse af filosofiske grundbegreber som frihed, dømmekraft, ansvar, pligt, nytte og retfærdighed stiller det skarpt på moralske og etiske værdier og på kriterierne for det at kunne redegøre for sine handlinger og beslutninger. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser/summeøvelser Eksamens Workshop |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisning. Vejledning i forbindelse med gruppearbejde. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Aristoteles: Nicomachean Ethics. Trans. Terence Irwin, Indianapolis: Hackett Publishing, 1999 2nd ed. Bentham, J. (1823 / 2003) Principles of morals and legislation. I J. Troyer (red) The Classical Utilitarians: Bentham and Mill. Cambridge: Hackett Publishing. 2003. Derrida, J. "Lovkraft" i Lov og litteratur. Aarhus Universitets Forlag, 2007. Haraway, D.: Staying with the Trouble.Duke University Press, 2016. Kant, I.: Grundlæggelse af Sædernes Metafysik. Oversat af Tom Bøgeskov, København: Hans Reitzels forlag, 2006. Lévinas, E. "Transcendens og Højde", Fænomenologi og Etik. Gyldendal, 2002. Mill, J. S. (1871/2008) Utilitarisme. Frederiksberg: Det Lille Forlag Nietzsche, F.: Moralens Oprindelse. Et Stridsskrift. Oversat af Niels Henningsen. Det lille Forlag, 2019.
|