2025/2026 BA-BHAAO1598U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formål Økonomistyring har en central rolle i virksomheders bestræbelser på at arbejde effektivt og skabe værdi. Nyhedsmedierne informerer om virksomheder i økonomisk vækst, frasalg af forretningsområder, betalingsstandsninger, opkøb, fusioner, investeringer i nye produktionsanlæg, IT-implementering, centralisering af driften og meget mere. Alt sammen resultater af virksomhedsstyring og ikke mindst beslutninger der er truffet på baggrund af økonomistyringsinformation.
Faget Økonomistyring beskæftiger sig med en række grundlæggende teorier og metoder til styring af virksomhedens økonomi. Faget er bygget op over to moduler, som igen er inddelt i en række faglige temaer, der berører forskellige sider af virksomhedens økonomiske styring. De to moduler er henholdsvis modul 1: Regnskabslære og modul 2: Økonomistyring.
Modul 1 behandler de grundlæggende og principielle regler for, hvordan data opsamles, lagres og organiseres i det økonomiske registreringssystem, der klassisk benævnes det dobbelte bogholderi. Med dette som grundlag gives en grundig behandling af, hvordan man opstiller en resultatopgørelse, en balance og en likviditetsopgørelse, herunder hvilket formål de hver især har, samt hvad sammenhængen mellem disse er. Endelig præsenteres en række grundlæggende regnskabs- og økonomibegreber, som er vigtige at forstå, når man skal tolke en virksomheds resultat, balance og likviditet samt tilrettelægge den økonomiske styring.
Med afsæt i modul 1 arbejdes der i modul 2 med, hvordan man tilrettelægger den økonomiske styring af en virksomheds aktivitet, kapacitet og likviditet. I denne sammenhæng behandles forskellige modeller og metoder til økonomisk styring og opfølgning. Der er især fokus på to væsentlige styringsopgaver. Den ene vedrører budgettering som styrings- og ledelsesværktøj. Den anden vedrører muligheder for at foretage lønsomheds-, omkostnings- og effektivitetskontrol. Dette kan være i form af lønsomhedsanalyser på produkter og kunder samt omkostnings- og effektivitetskontrol på processer og afdelinger i virksomheden. Sådanne analyser danner grundlag for at understøtte forskellige strategiske, taktiske og operative beslutninger i virksomheden.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der anvendes primært dialog baseret holdundervisning, hvor holdet dels diskuterer udvalgte dele af teorien dels diskuterer løsningen af opgaver og cases. Holdundervisningen understøttes af videoforelæsninger, studiecaféer og eksamenstræningsdage.. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives mundtligt feedback i forbindelse med løsningen af alle kursets øvelsesopgaver. Der suppleres endvidere med udlevering af vejledende talløsninger på beregningsopgaver. I studiecaféerne tilbydes individuel feedback til løsning af øvelsesopgaverne. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|