2025/2026 BA-BHAAO2501U Managerial and Organisational Economics I
English Title | |
Managerial and Organisational Economics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved midtvejsprøve og ved
afslutning af kurset kunne:
1) anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger 2) analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af spreadsheets 3) identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger, samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige løsninger 4) uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til at konkludere ud fra de udregnede resultater 5) deltage i en diskussion og tolkning af modellens løsningsforslag |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
For at den studerende kan indstilles til eksamen, er det en forudsætning, at den studerende har deltaget i to aktiviteter (dels en gang som fremlægger og dels en gang som opponent) på øvelserne samt, at disse aktiviteter er godkendt af holdets lærer. Fremlæggelserne sker i grupper, og har en varighed af indtil 20 minutter. Skulle der være studerende, der grundet sygdom ikke har fået godkendt de 2 godkendelsesaktiviteter inden den ordinære eksamen, så vil disse studerende blive stillet en skriftlig opgave, der skal godkendes for at kunne indstilles til syge/omprøven. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget fokuserer på anvendelsen af økonomiske principper og metoder til at træffe beslutninger i organisationer og særligt på den enkelte virksomhed og brugen af økonomiske principper og metoder i praksis.Teorier, modeller og metoder bringes derfor i anvendelse i mere praksisnære problemstillinger, der samtidig synliggør organisationers erhvervsøkonomiske problemstillinger. Der lægges i den forbindelse bl.a. vægt på, at den studerende trænes i at opstille og diskutere antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet model, arbejde analytisk med data og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en tolkning og vurdering. Derved udvikler den studerende grundlæggende erhvervsøkonomiske kompetencer samt opnår forståelse for, hvordan organisationerne kan anvende teorier, modeller og metoder i deres økonomiske analyser og beslutninger i netop deres sammenhæng. Den viden og de kompetencer udvikles med et perspektiv, der anerkender den bredere samfundsmæssige kontekst samt mulige dilemmaer og udfordringer. Fagets læringsforløb giver den studerende mulighed for i samarbejde med medstuderende at analysere og reflektere over for eksempel teorier og modellers forudsætninger og kritisk anvende dem i virksomhedsrelevante sammenhænge, bl.a. gennem relevante cases. De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger, produktions- og omkostningsteori, allokering af virksomhedens ressourcer, forbruger- og efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller, erhvervsøkonomisk modellering, samt principper for investering. |
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Der anvendes forelæsninger og øvelser på holdniveau. Øvelserne kræver aktiv deltagelse fra de studerende, og det forventes, at de studerende fremlægger deres resultater til vurdering og godkendelse på holdene. Microsoft Excel benyttes i nødvendigt omfang til kurset i arbejdet med data, og der introduceres i forskellige sammenhænge AI teknologi, der kan understøtte problemløsningen og inspirere til kritisk tænkning. Udvalgte forelæsninger vil også kunne findes online. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er indtænkt feedback og særligt på øvelserne, der foregår på holdniveau. Der introduceres AI for at styrke feedback til de studerende, ligesom de studerende undervejs i forløbet skal fremlægge og opponere. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bentzen, Eric, Scheibye, Carsten & Hirschey, Mark: Managerial Economics. Cengage Learning. 16th edition, 2022. Bentzen, Eric & Carsten Scheibye: Introduktion til virksomhedens økonomiske planlægning 1. Investering og Finansiering. CSEB. 1. udgave 2021.
|